Lotoo PAW6000 – tiszta forrás

A Lotoo a PAW6000 esetében is a lényegre koncentrált - egyedi operációs rendszerével a kiváló használhatóságra és a jól megválogatott hardver elemek lehetőségeinek maximális kihasználásával elérhető legjobb hangra. A PAW6000 csak másik eszközzel kombinálva tud hálózati zenelejátszást, Tidal vagy Spotify streaming-et, de SD kártyán tárolt zenéket kevés lejátszó tud még ilyen dinamikával, részletességgel és természetességgel lejátszani. A PAW6000 is képes átlépni azt a határt, ahol megvan a magas részletesség, de már elfelejtjük az eszközt, a hangzás boncolgatása nélkül csak a zenére tudunk koncentrálni, és egyszerűen élvezzük az előadást.
Pro
Dinamika, részletesség, enyhén melegbe hajló kiegyensúlyozott, kellően telt, mégis légies hangzás
Asztali eszközökkel vetekedő technikai szint (pl. jel/zaj viszony), ami vissza is tükröződik a hangzásban
Gyors, kényelmes kezelés és 15 óra körüli játékidő
Kontra
Hálózati zenelejátszást, és streaming szolgáltatásokat natívan nem támogatja
Nem MQA-képes az eszköz
Sokak számára magas ár
4.6
Értékelés

Felütés – egyszer volt, hol nem volt

A hordozható digitális zenelejátszás az Apple iPod-al, Sansa Clip+-al és Cowon, Meizu, stb… gyártmányú MP3 lejátszókkal indult. Ezek közös jellemzője volt, hogy hardverre szabott egyedi szoftver vezérelte őket. Aztán megérkeztek az érintőkijelzős mobiltelefonok, és a zenelejátszás is átköltözött a telefonra. Mivel nem elégedtünk meg a telefonok kompromisszumos beépített DAC-jával / erősítőjével, zajával, elkezdtünk USB Audio szabványú külső DAC-okat használni.

Miért kezdtem a cikket kissé a múltba merengve? Mert a telefonok esetében is hamar kiderült, hogy egy általános célú mobil operációs rendszer (Android, IOS) is a Windows-hoz hasonlóan rengeteg a zenelejátszáshoz nem szükséges, azt terhelő szolgáltatást és alkalmazást futtat, ami beleszól a lejátszásba. Egyes Android alapú lejátszókhoz (pl. iBasso lejátszók, Fiio X5III,…) elérhető Android optimalizálás – ezzel kapcsolatos igen pozitív tapasztalatokról külön cikkben írunk. Ezzel együtt az Android alapú eszközök esetében is próbálunk egy az USB csatlakozón keresztül korlátozott erősségű és tisztaságú áramot biztosítani képes, kommunikációs, multimédia eszközből zenelejátszó céleszközt faragni. Megfelelő hordozható USB DAC-al (és tápszűrővel és/vagy USB recklocker-el) a HIFI minőséget abszolút el lehet érni, de a high-end hangzás szinte reménytelennek tűnik az eddigi tapasztalatok alapján. Nem véletlen, hogy a mobil lejátszó gyártók többsége kínál lejátszóihoz zenelejátszásra kihegyezett cél Linux megoldást (is), pl. HibyOS, iBasso MangoOS, Fiio PureMusic, Dethonray Ocelot, stb… Itt kanyarodok vissza a teszt alanyához.

A Lotoo a lejátszóin még egy lépéssel közelebb megy a vashoz, a lejátszóira készített egyedi Lotoo OS vezérli azokat. Azt gondolom, hogy az elért kiváló hangminőségben ennek is nagy szerepe van. Az optimalizált Android-ot használó DX160 és főleg a Lotoo PAW6000 ráébresztett arra, hogy még mindig mennyi potenciál van egy hardcore hordozható zenelejátszóban. Némi használati korlát felvállalása mellett nem kell a megfelelő minőségű digitális forrás biztosításával küszködni. A hosszas felütés után lássuk a részleteket.

Külsőségek, belsőségek – hardcore

A PAW6000 elegáns fekete, alumínium házat kapott, melynek hátlapja üveg. Kézben pont elfér, és az oldalak lekerekítése miatt jó a fogása. Nehezebb, mint az iBasso DX160, de még pont nem zavaró a tömege.

A vezérlő gombok jobb oldalt kaptak helyet, míg a hangerő szabályzó a készülék tetején a Lotoo esetében megszokott testbe süllyesztett megoldással – ez nagyon kényelmes, és szinte kizárja annak esélyét, hogy zsebben véletlenül elforduljon. Az aranyozott hangerő szabályzó kerék a nagy testvér PAW Gold Touch öröksége.

Szintén a készülék tetején helyezték el a 3,5″ normál és 4,4″ szimmetrikus jack kimeneteket, melyek külön-külön line out módba kapcsolhatók. A kimenő teljesítmény megegyezik a két kimeneten: 2V max, 300 mW csatornánként 32 Ohm terhelés esetén. A szimmetrikus kimenet esetében a sztereó szétválasztás jóval jobb (135dB vs 120dB), és a jel/zaj viszony is kicsit kedvezőbb: 113dB vs 112dB, ami hordozható lejátszók között kimagasló érték. A PAW6000-hez elegáns fekete bőr tokot mellékelt a gyártó.

A PAW6000-et a referencia szintű PAW Gold Touch (PWGT) kistestvéreként dobta piacra a Lotoo, hogy azok számára is kínáljon (közel) referencia szintű lejátszót, akik számára a PWGT 1 millió forint feletti ára miatt nem elérhető. Igyekeztek a hangminőségen a lehető legkevesebbet vágni, inkább az extra hardver megoldások egy részét vették ki: az AK4497 DAC helyett AK4493 alkalmazása mellett az AK4137 PCM-DSD újramintavételező chip, a Blackfin DSP, kettős órajel generátor és a komplexebb áram szűrés esett áldozatul eközben.

Ezzel összhangban a PAW6000 az AKM méltán népszerű AK4493EQ (asztali eszközökbe szánt) chipje köré épül, melyet TI OPA1622 fejhallgató erősítővel párosítottak. 5200mAh akkut kapott, mely 15 órányi lejátszásra elegendő. Ehhez hozzájárul a képernyő gyors lekapcsolása, és az eszköz automatikus kikapcsolása, ha beállított ideig nem játszunk le zenét rajta. Az USB-C csatlakozáson keresztül USB DAC-ként is használható a PAW6000, és 4.1 szabványú bluetooth chipsetre építve bluetooth vevőként és jeladóként is használható – LDAC-ig bezárólag minden fontosabb formátumot támogat. A beépített WIFI támogatás csak firmware frissítést teszi lehetővé, így streaming (Spotify, Tidal,…) szolgáltatások közvetlenül nem érhetők el a PAW6000-en. A kijelző 3,77″ méretű IPS érintő kijelző.

A Lotoo a PAW Gold Touch-ra elkészített, érintőképernyős használatra átírt Lotoo OS rendszert futtatja a hardveren, mely hihetetlenül gyors. Minden a jó használhatóságnak megfelelően lett kialakítva, alárendelve. 2 másodperc az indulási idő, és villámgyorsan lehet mozogni a menükben, beállításokban, a lejátszási listákban, és a lejátszó képernyőn. Nagyon tetszett az is, hogy a képernyőre kettőt ‘kattintva’ bekapcsol a kijelző, így nem kell mindig a power gombot megnyomni ehhez. Nincs beépített memória, 1 darab maximum 2TB méretű micro SD kártyán tudjuk tárolni a zenét. A PAW6000 természetesen tudja indexelni a zenéket, és az alapján a médiatárban lehet keresni, de emellett a könyvtárakban is böngészhetünk. A Lotoo PAW sorozatának számító beépített parametrikus equalizer-t a PAW6000 is örökölte – erről alább részletesebben is írok majd. És akkor térjünk rá a lényegre, hogyan szól a PAW6000.

Hangzás – lehullott a függöny

Meglepett a Lotoo PAW6000. Igen pozitívan. Az USB DAC-ok között a hangminőség tekintetében a Lotoo S1 az egyik legjobb, ha nem a legjobb választás jelenleg, dinamikus, természetes, kellően testes, de kiegyensúlyozott hangjával, részletességével, kiváló tér leképezésével. Számítógépről hajtva vagy külső táppal, USB tápszűrővel vagy recklocker-el ‘megerősítve’ megközelítette az iBasso DX220 hangját. Részletes teszt itt olvasható róla: http://www.futureware.hu/?p=138 A PAW6000 hangolása hasonló mint az S1-é, de mintha minden elemében szteroidon nevelkedett volna.

Indulásként vegyük például James Blake – Limit to your love című számát. A zongora hangja élethű, kellő súllyal és éllel szólalnak meg az erőteljes leütések, és az ének természetes. A Simphonio Dragon 3 fülhallgatóm basszusa enyhe közép basszus kiemelés mellett elég mélyre le tud menni megfelelő forrással. A PAW6000-el jól hallhatók, és feszesek a számban megszólaló 30 Hz körüli frekvenciájú effektek. Azt érzi az ember, hogy meg vannak hajtva rendesen a fülhallgató membránjai 🙂 Madonna Erotica című albumáról a Fever-t meghallgatva azt éreztem, hogy a PAW6000-en volt a leghitelesebb Madonna hangja. A Chord Mojo állt még közel hozzá, de kevésbé volt dinamikus a megszólalása, ‘fátyolosabb’ volt, míg az egyébként kiváló DX160-on kissé távolságtartóbb, hűvösebb volt az énekhang.

A PAW6000 hozza a Mojo általam is nagyon kedvelt ‘folyékonyságát’, hosszan hallgatható, természetes hangját, de húszra lapot húzva

  • jobb vele a hangszerek szétválasztása és térbeli elhelyezése – pl. Steely Dan – Do it again
  • mélyebbre ment le, és még pontosabbak, feszesebbek voltak a basszusok – pl. Laura Marling – Soothing vagy Massiv Attack – Teardrop
  • a közönség hangja, a taps még kevésbé volt ‘műanyag’ – pl. Musica Nuda – Angeli
  • a dinamika váltások, és a csend és megszólalás közötti kontraszt még jobb volt (köszönhetően többek között a kiváló jel/zaj viszonynak) – pl. Pink Floyd – Time
  • bársonyosabbak, még természetesebbek, légiesebbek voltak az énekhangok – pl. Meiko – Zombie feldolgozása
  • a magas tartomány fényesebb, frissebb, élőbb volt, anélkül hogy harsánnyá vált volna pl. Marta Gomez – Cielito Lindo, Pink Floyd – Time (órák a szám elején).

A Lotoo PAW S1 hangja elég jól megközelíti a PAW6000-t, de nem meglepően a PAW6000 jön ki egyértelmű győztesen az ütésváltásból – érezhetően jobb dinamikával, még részletesebb, egyszerre testes és nagyon könnyed megszólalással. Ha valaki kíváncsi a Lotoo hangzásra és nem fér bele a Lotoo PAW6000, akkor érdemes egy próbát tennie a PAW S1-el.

A PAW6000 hangja nagyon dinamikus, enyhén melegbe hajló, kiegyensúlyozott, mély és magas irányban is kiváló lefedettséggel. Ennek is köszönhetően szinte bármilyen hangolású fül/fejhallgatóval jó páros. Próbáltam Sennheiser HD6XX-el is. High Gain-en 50%-os hangerővel elegendően hangos volt, és kellő dinamikával, kiforrottsággal képes volt meghajtani a HD6XX-et. A HD 6XX-hez képest meglepően erőteljes és feszes mélyek (bár az elmosódásra hajlamos közép mélyekkel nem tudott csodát tenni), az énekhangok gazdagsága és a magas tartomány frissessége maradt meg bennem. A 32 Ohm terhelés esetén csatornánként maximum 300 mW teljesítmény miatt ennél nehezebben hajtható fejhallgatók esetén a PAW6000 már eléri korlátjait – Lotoo-nál maradva a Paw Gold Touch lehet a válasz.

A PAW6000 hallgatásakor sokszor éreztem azt / csodálkoztam rá, hogy igen, így kell szólnia az adott zenének – az eszköztelen kifejezés jutott eszembe. A semmiből tűntek elő a hangok és hallható volt, ahogy ‘elhalnak’ a térben. Nem a felvétel egy kiváló reprodukcióját hallottam, hanem egy jó hangfalas rendszerhez hasonlóan az élő előadót. Ha éppen akartam, akkor bármelyik részletre külön tudtam figyelni, de az egész megszólalás élt és egyben volt. Ezzel közel sem azt akarom mondani, hogy a PAW6000 a világ legjobb hangú zenelejátszója, de ott van a legjobbak szűk körében. Egy audio PC-ről USB-n keresztül meghajtott Chord Hugo 2 mellett is megállta a helyét – a Hugo 2 elképesztő részletességét nem érte el, de egyébként közel egy szinten voltak, sokkal inkább a hang karakterében volt eltérés közöttük. Hangminőségben nem sokkal marad el a referencia szintű hordozható lejátszóktól, mint pl. családon belül a Lotoo PAW Gold Touch vagy az Astell&Kern csúcskategóriás lejátszói. A PAW6000 is képes átlépni azt a határt, ahol megvan a magas részletesség, de már elfelejtjük az eszközt, boncolgatás nélkül csak a zenére tudunk koncentrálni, és egyszerűen élvezzük az előadást.

Parametrikus equalizer – kisimuló ráncok

A Lotoo PAW6000 a standard effektek (bemutatásuk a cikk végén kapott helyet) mellett parametrikus equalizer funkcionalitást is kínál. 6 filter kapcsolható be, egyenként állítva a szűrő típusát (alul áteresztő szűrő, felül áteresztő szűrő és harang/csúcs közül választva), valamint a beavatkozási frekvenciát, +/- gain értékét, és az effekt tartományát (Q).

A PAW 6000 esetében a fő processzor végzi az equalizer működéséhez szükséges számításokat. A beállítás kicsit nehézkes, de a hangminőségre nem lehetett panasz az oBravo Cupid-om már ismert szűrő paramétereit beállítva.

Bluetooth – a kék fogú herceg vára

A PAW6000 használható bluetooth vevőként (Lotoo szóhasználattal bluetooth DAC) is, és bluetooth jeladóként is. Pocofone F1 telefonommal könnyedén lehetett párosítani, és 2-3 méteren belül teljesen stabil volt a jelátvitel, lejátszás.

A hangminőség többek között az LDAC bluetooth formátum használatának köszönhetően meglepően jó (részletes, telt, dinamikus) volt USB Audio Player Pro és Tidal lejátszás esetén is. A PAW6000-ről bluetooth hangszóróra történő zenelejátszás is hasonlóan stabilan működött.

Értékelés – referencia a zsebben

A Lotoo a referencia szintű Lotoo PAW Gold Touch kistestvéreként hozta ki a PAW6000-et kevesebb mint féláron. Megéri a 450.000 Ft körüli listaárat? Annak függvényében lehet erre választ adni, hogy mire/mivel tervezzük használni. Ha

  • elsődlegesen nagyon érzékeny fülhallgatókhoz, vagy maximum közepesen nehezen hajtható fejhallgatókhoz (pl. Sennheiser HD650) keresünk (közel) referencia szintű forrást,
  • vegyes, mobil és otthoni használatra,
  • elsődlegesen saját tárolt zenék lejátszására, így nem probléma számunkra, hogy csak USB DAC-ként telefonhoz, mini média lejátszóhoz (pl. Hiby R2) illetve számítógéphez kötve, vagy LDAC bluetooth kapcsolaton keresztül támogatja a streaming szolgáltatásokat,

akkor határozott igen a válasz.

Villámgyors egyedi operációs rendszerének köszönhetően nagyon könnyen kezelhető, és extra hosszú üzemidőt kínáló mobil lejátszó, így bárhova magunkkal tudjuk vinni ezt a kivételes hangminőséget. Otthon pedig szimmetrikus vagy normál kimeneten keresztül csatlakoztatható egy komolyabb fejhallgató erősítőhöz illetve a hifi rendszerhez zenelejátszóként vagy akár bluetooth vevőként.

A PAW6000 erőssége, hogy egy eszközként/eszközben, összehangolva kínál ilyen minőségű DAC-ot, fejhallgató erősítőt és digitális zene lejátszót. Utóbbi időben azt láttam, számos barátom küzdött azzal, hogy felső kategóriás DAC-jukhoz méltó, jól illeszkedő SPDIF vagy USB digitális transzportot találjanak, vagy a PC-jüket szintre hozzák. Ez is egy nagyon ‘drága sport’ sok lehetséges vakvágánnyal. A PAW6000 kiváló azonnali megoldást kínál – ennek a kényelemnek ára van.

A Lotoo Paw 6000-et a Muzix Group Kft. a Lotoo márkaképviselet bocsátotta rendelkezésre a teszthez.

5% kuponkód https://muzix.hu – Futureware-5%

Hasznos információ – standard ATE és PMEQ effektek hatása

  • Near field: Közeltéri hangfalak hangzását próbálja emulálni. Kis mértékű, 2dB körüli közép- és magas-tartomány emelés, némi crossfeed-el kombinálva.
  • Free Field: Szabadon álló hangfalak hangzását próbálja emulálni. Enyhe közép- és kissé erősebb magas-tartomány emelés, némi crossfeed-el kombinálva.
  • Brighter: egyenletes magas kiemelés és hasonló egyenletes mély tartomány vágás, crossfeed mágia nélkül.
  • Sweet: Enyhe mély- és magas-kiemelés némi térhatással kombinálva. HD6XX esetében üdvözítő volt a hatása – sokkal kiegyensúlyozottabb lett a hangja.
  • Dental: a legendás ‘harapós’ filter 🙂 kicsit puhább közepeket és feszesebb, testesebb mélyeket takar.
  • Style 701: szinte a Style 990 teljes ellentéte – lapos hangzás. Előtérbe kerülnek a közepek, minimális basszus mellett.
  • Style 990: igen telt basszusokat és emelt magasakat okoz – basszusszegény fül/fejhallgatókkal lehet jó páros.
  • Movie: a középtartományt (szöveg) emeli ki, és a térhatást erősíti.
  • Game: a hangok egyértelmű 3D pozicionálását erősíti enyhe közép mély és magas kiemelés mellett.
  • Radio: intenzíven levágja a mélyeket és magasakat, és kiemeli a felső mély és középtartományt. Érdekességnek nem rossz.
  • None: ami jól működik, ahhoz ne nyúljunk hozzá elvet követi…
  • Classic: magas tartományt vágja meg.
  • Full Bass: kvázi loudness kapcsoló – a teljes basszus tartományt jelentősen megemelte, ami túl sok volt az általam használt fül/fejhallgatók esetében.
  • Jazz: nem használtam, mert erősen színezte a hangot.
  • Rock: nem használtam, mert erősen színezte a hangot.
  • Pop: nem használtam, mert erősen színezte a hangot.
  • Techno: nem használtam, mert erősen színezte a hangot intenzív basszus kiemeléssel
  • Dance: nem használtam, mert erősen színezte a hangot.
  • Headphone: megemeli a mélyeket és növeli a teret