Felütés – Go gadget go
Az iFi Audio-tól megszokhattuk, hogy nem ül a babérjain. Folyamatosan hozza ki már piacon levő termékeinek frissített verzióját, vagy komplett új termékvonalakat, mint pl. a Zen vagy azon belül a Zen Air sorozatok. Kis méretű Bluetooth dac/amp-juk már van a Go Blue személyében, de miniatűr, zsebben elférő (dongle) usb dac/amp eddig nem volt. A Go Blue testvéreként érkeztek a Go Bar és az iFi 10. évfordulújára kiadott, limitált, 1000 darabos példányszámú, felturbózott Gold Bar mobil usb dac/amp verziók.
Külsőségek, belsőségek – ‘mini-iDsd Signature’
A Go Bar-al az iFi a hordozható usb dac/amp-ok felső kategóriáját célozta meg. Belezsúfolták a meglepően könnyű, jól kézbe illő, 6×2 cm-es, 1 cm magas csiszolt, homokfúvott szürke aluminimum házba a
- GMT femto órajelgenerátort
- Full MQA dekódolást lehetővé tevő XMOS chipset-et
- az iFi dac-okra jellemző BurrBrown PCM1793 chip helyett kis fogyasztása és kiváló hangminősége miatt igen népszerű CirrusLogic CS43131 dac chip-et
- S-balanced – belül szimmetrikus kapcsolású, de a kimeneten singe ended 3,5mm kimenetet, és 4.4mm szimmetrikus kimenetet
- kimenetenként kapcsolható iEMatch rendszert a magas érzékenységű fülhallgatók full alapzajmentes megszólaltatásához, és kapcsolható Turbo módot (+ 6dB extra erősítést) nehezen hajtható fejhallgatókhoz
- A Gold bar esetében ezt fejelték meg extra tápszűréssel és aranyozott réz házzal – utóbbi az árnyékolásnak is jót tesz, érezhető tömegnövekedéssel járva
A Go bar házának formájával is játszottak kicsit, úgy néz ki mintha egy mini iDsd Signature lenne.
A specifikációból csak egy dolgot szeretnék kiemelni, a maximális teljesítményt: 475mW /300mW 32 ohm és 7.5V / 3.8V into 600 ohms a single ended / a szimmetrikus kimeneten. Ezekkel az értékekkel jelenleg a Go Bar az élre került a hordozható usb dac/amp-ok között, és a legnehezebben hajtható planar meghajtós fejhallgatók kivételével szinte minden fejhallgatóhoz elegendő erőtartalékkal bír.
A Go Bar-hoz egyébként USB-C – USB-C és lightning – USB-c kábeleket, számítógépes használathoz USB-A – USB-C adaptert és egy bőr hordozó tokot mellékelnek. Utóbbi esetében szerencsésebb lett volna szerintem, ha inkább egy védőtokot adnak. Ennek viszont lehet oka az, hogy használat közben érezhetően, de nem zavaróan melegszik az eszköz, emiatt nem akartak plusz ‘hőfogót’ köré rakni. Külön pirospont jár az ötletes, tisztán papír alapú eco csomagolásért.
Használat – testreszabás felsőfokon
A Go Bar egyik oldalán kaptak helyet a vezérlőgombok, míg az egyes üzemmódokat visszajelző LED-eket a hátlapon helyezték el. Üdvözítő, hogy hangerőszabályzó gombok is kerültek rá. Itt érdemes megjegyezni (főleg, hogy az eredeti nyomtatott felhasználói kézikönyvben ez még nem szerepelt), hogy alapértelmezetten a telefon hangerőszabályozásával szinkronizált működés ki van kapcsolva, és a beállítások gombot 8 másodpercig nyomva kapcsolható ki/be, melyet az 1-6. led-ek egymás utáni felvillanása igazol vissza.
A multifunkciós beállítások gombbal lehet szűrő-váltást is kezdeményezni 3 másodperces nyomvatartással. Ezt követően lehet a +/- gombokkal lépkedni a 4 féle filter között, melyet külön led-el jelez a hátlapon az eszköz, majd a beállítások gomb rövid megnyomásával véglegesíteni a választást. Az xBass analóg basszus kiemelés és az xSpace térhatás növelő effektus a beállítások gomb rövid megnyomásával kapcsolható ki/be. A filterekről és az xBass, XSpace effektekről a hangzás részben külön szót ejtek majd.
A Turbo módot a + és – gombok 2 másodpercig tartó, együttes megnyomásával lehet aktiválni/inaktiválni (bár ay általam használt fül/fejhallgatóknál nem volt szükség rá), míg az iEmatch külön kapcsolóval élesíthető kimenetenként.
Hangzás – természetességre törekedve
Több audio gyártóhoz hasonlóan az iFi Audio eszközeinek is van egy jellemző hangzásvilága. A Go Bar annak ellenére, hogy Cirrus Logic DAC chip került bele, hozza ezt a hangzást, az iFi által használt saját OPAMP-oknak, erősítő áramkörnek köszönhetően. A CS43131 tartalmaz beépített fejhallgató erősítést is, de igen korlátozott teljesítménnyel, így a legtöbb gyártó külön erősítő áramkörrel egészítette ki azt. A CS43131 jó alany ehhez kiváló dinamikájával, jel/zaj viszonyával és semleges, kiegyensúlyozott hangolásával, kiváló részletező képességével. Az iFi eszközök jellemzően enyhén vagy nagyobb mértékben (pl. Hip Dac) melegbe hajló, életteli, magasak terén kissé megfogottabb… hosszan hallgatható, ‘angol hifi’ hangkarakert követnek, de a Go bar-ban az xDSD Gryphon és az iDSD Neo által kikövezett úton haladva, semlegesebb hangzást céloztak meg.
A Go Bar-ban nagyon tetszett, hogy a korábbi iFi eszközökön szükséges firmware-cserével ellentétben itt mindössze néhány gombnyomással lehet a 4 filter között váltani, beleértve a GTO filtert is, és ezek használatával érdemben lehet befolyásolni a hangzást. Az eszköz egyik legnagyobb értéke pont az, hogy a filterek, xBass és xSpace kombinálásával jól tud illeszkedni különféle karakterű fül és fejhallgatókhoz.
A négy filter közül a Standard hangja tetszett legkevésbé – kissé lapos, nyers, jellegtelen volt. Amint átváltottam a GTO filterre, minden a helyére került – testes közepek, bársonyosság, vitalitás, megjött a hosszan hallgatható iFi-s, kissé angol hifis hangzás. Semleges, illetve sterilebb hangú fül/fejhallgatókkal csodát képes tenni a Go bar ezzel a filterrel. Az Etymotic Evo-nak nagyon jól állt a GTO filter az xSpace effekttel kombinálva, ezzel felturbózva az Evo átlagos méretű, tágasságú terét is.
Az xBass nagyon korrekt, analóg basszus kiemelés – kiegyensúlyozott hangú fej/fülhallgató esetében nem okoz túltelítettséget. Az Evo hangolása alapból kapott némi, elsődlegesen a szubbaszusokra fókuszáló kiemelést, így az xBass hatása egyes basszus intenzív számokban nekem már kicsit sok volt, de ez meglehetősen szubjektív. Összességében, ha a fül/fejhallgató és az adott szám kívánja az xBass gyors, üdvözítő megoldást kínál basszus-szegénység ellen. A HD650-hez nagyon hasonló hangolású és hangminőségű Simphonio Dragon fülhallgatóm esetében viszont a GTO filter már kicsit túl sok volt a jóból – elsődlegesen a mélyközép tartomány lett kissé túlprezentált. A digitális szűrést nem alkalmazó Bit perfect filtert választva minden a helyére került. Akinek a Bit perfekt hangja esetleg túl semleges, az a Minimum phase-t választva a GTO és Bit perfect filter között ‘félúton tud megállni’.
Referenciaként a 4 választható filter jellemzői
- Bit Perfect (világoskék) – nincs digitális szűrés, nincs pre és post ringing hatás
- Standard – (piros) mérsékelt szűrés, mérsékelt pre és post ringing hatás
- Minimum Phase (sárga) – slow roll-off, minimális pre és post ringing hatás
- GTO (Gibbs Transient Optimised) (fehér) – minimális szűrés, nincs pre-ringing és minimális post ringing hatás
A leírtakkal összhangban a Go bar hangja alapvetően kiegyensúlyozott, ami nem meglepő a benne alkalmazott, kiváló CS43131 dac chipnek köszönhetően – már a Meizu Dac Pro-ban is nagyon tetszett a hangképe. A hangzás karakterét a kiválasztott filter adja elsődlegesen. A bit-perfect filter használatával a Go bar hangja a nagyon kiegyensúlyozott, általam igen kedvelt, ES9038 mk2 alapú E1DA 9038S G3-ra és a már említett Meizu Dac Pro-ra emlékeztetett, míg a GTO filter- beállítás esetén a Chord Mojo karakterét közelítette. A középtartomány igen gazdagon szólalt meg, példaként Anette Askvik – Liberty című számában az énekhang éteri megszólalása, bársonyossága mellett a harapós, testes szaxofon szólót emelném ki.
Ha már említésre került a Mojo, érdekes volt megtapasztalni, hogy Go Bar és az eredeti Chord Mojo hangja közel egy ligában mozog. A Go bar mélyei feszesebbek, kissé részletesebbek, térleképezése tágasabb, pontosabb, cserébe a Mojo középtartománya számomra még mindig természetesebbnek hat, de ezek nüansznyi és erősen szubjektív eltérések.
A Go bar technikai képességei kiválóak. A hangszereket (főleg mobil dac-hoz képest) kellően nagy térben, széltében és mélységében is igen pontosan képes elhelyezni és szétválasztani – ehhez elég pl. Yosi Horikawa-tól a Bubbles vagy Crossing című számait meghallgatni rajta. Ilyen téren jóval többre képes pl. mint a Hip Dac. Ezzel összhangban az xSpace effektet csak akkor kell/érdemes bekapcsolni szerintem, ha a fül/fejhallgató korlátos méretű térrel bír.
A dinamika terén az iFi dac-ok sosem szerénykedtek, a Go bar sem kivétel. A Go bar mélyei feszesek és kellően testesek, és a nagyobb dinamika ugrások sem jelentenek gondot neki. Azt tapasztaltam még, hogy telefon helyett PC-re vagy egy korrekt táppal ellátott Raspberry PI-re kötve a dinamika érezhetően még jobb volt, ami nem meglepő elsődlegesen a jobb (erősebb, stabilabb) tápellátásnak hála.
Vélemény – kifinomult hifi útitárs
A Go bar 130 ezer Ft körüli listaárával kategóriáján belül a drágább eszközök közé tartozik, de tudása, képességei bőven alátámasztják az árat. A Go bar-al használhatóság és hangzás terén az iFi igen magasra tette a lécet a hordozható USB dac/amp kombók között. A filterek és az xBass, xSpace effekt páros, illetve az iEMatch használatával az ultra érzékeny fülhallgatóktól a nehezebben hajtható planárokig bezárólag szinte minden fül/fejhallgatóhoz képes illeszkedni hangzásban és erőben. MQA támogatással (akinek ez fontos), hosszan hallgatható, kifinomult, egyúttal dinamikus hangjával és élethű, tágas terével méltó versenytársa a Lotoo Paw S2-nek, és az olvasott külföldi tesztek alapján az idén megjelent Questyle M15-nek.