Az alábbiakban egy fülhallgatós zenehallgatással kapcsolatos személyes hangvételű élményemet szeretném megosztani, mely azt gondolom sokak számára érdekes és talán hasznos lehet.
Az ismerkedés
Az első találkozásom az oBravo Cupid-al még hír szintjén egy head-fi Can-Jam beszámoló volt. A head-fi alapító James méltatta az első benyomások és az alábbi head-fi-n megjelent frekvenciagörbe alapján a fülhallgatót.

A kép a fülhallgató frekvenciagörbéjét veti össze a Harman cél IEM frekvenciagörbével. A célgörbét a Harman publikálta, és tudomásom szerint 2017-ben frissítette utoljára. Pszicho-akusztikus kutatások és mérések alapján határozták meg, hogy fülhallgatók által keltett milyen frekvencia lefutás közelíti meg legjobban a valós hallás élményt.
Részletesebben a témáról itt (is) lehet olvasni:
Az látszott, hogy a Cupid elég jól követi a célgörbét, bár a közép-mély tartománya enyhén hasas, a középtartományának a középső része alul prezentált – túl mélyre megy a görbe és az ideálisnál meredekebben emelkedik az optimális 3 kHz-es csúcsra és van még egy nem kívánatos kisebb csúcs 4,5 KHz-nél.
Az egyes tartományok részletes leírása itt olvasható angolul:
https://www.teachmeaudio.com/mixing/techniques/audio-spectrum#midrange
Tervezek egy külön cikket írni a frekvencia tartományok, hangzás és hangszerek közötti összefüggésekről.
Az esetleges aggályaimat elhomályosította, hogy a Cupid egy hibrid fülhallgató, mely a mély tartományt dinamikus meghajtóval fedi le és ezt egy planár meghajtóval párosítja a közép és magas frekvencia tartományhoz. Ráadásul nagyon izgalmasnak hangzott, hogy a két meghajtó között nincs keresztváltó, ehelyett passzív szűréssel (meghajtón belüli papír membrán, stb…) használatával igyekeztek a két meghajtó közötti átfedést, és ebből fakadó nem kívánt összeadódó frekvenciákat megakadályozni. Az első vélemények meglepően sokrétű és feszes mélyekről, élethű középtartományról, hihetetlen szellős és részletes magasakról és kiváló térérzetről számoltak be. Megkerestem az európai forgalmazót (https://www.audioconcierge.co.uk/). Phil nagyon segítőkész volt. Végül sikerült megvennem az első széria utolsó darabját 250 GBP áron egy 3,5 réz kábellel, 2,5 szimmetrikus OCC Litz réz kábellel és egy 2,5 – 3,5 adapterrel. Szerencsém volt, de utólag derült ki, hogy miért.
A hidegzuhany
Nem sokkal később megjelent Crinicle unboxing cikke az oBravo Cupid-ról:
https://crinacle.com/2019/11/20/obravo-cupid-unboxing/
Az első pofon az volt, hogy a fentiekhez képest borzalmas hegyekkel tagolt görbét mért és publikált, ráadásul több körben kapott minta fülhallgatókat, melyek jelentős fázis-elcsúszást produkáltak, azaz a két oldali meghajtó nem volt szinkronban.
Megkerestem a fül/fejhallgatók és hangfalak tesztelésére (is) kiváló oldalt:
https://www.audiocheck.net/audiotests_index.php
és lefuttattam a fázis-tesztet:
https://www.audiocheck.net/audiotests_polaritycheck.php.
Nem tapasztaltam szerencsére problémát. Az első szériára nagyon odafigyeltek a butik / manufaktúra gyártónál, de utána homok került a minőségbiztosítás gépezetébe. Szerencsém volt. Most már kétszer is meggondolom, hogy kis manufaktúrától vegyek-e korai kipróbálóként nagy értékű audió eszközt…
Párnacsata
Visszatérve a fülhallgatóra. Megjött, gyönyörű volt az összeszerelés, a matt fényezés. Beraktam a gyári szilikon párnával a fülembe a Cupid-ot. Néha zseniálisan szólt, néha botrányosan tömött basszusokkal, és kemény magasakkal. A gyári szilikon párnákkal nem tudtam biztos illeszkedést és tartást elérni. Az sem segített ezen, hogy nem egyedülálló módon nm egyforma a két fülem, így eltérő méretű párna kell a kettőben. A fülesek nem túl nehezek, és szépen, kényelmesen belesimulnak a lekerekített szív formának köszönhetően a fülkarimába, de ahhoz túl nagy a súlyuk, hogy a párna támogatása nélkül a fülben maradjanak, kifordulnak onnan egy idő után.
Hosszas igazítgatás után sikerült beállítanom, hogy halljam a feszes részletes, megfelelő súlyú mélyeket és a légies magasakat, de egy idő után elmozdultak a fülesek, és kezdhettem elölről az egész procedúrát. A hangzás a két eltérő karakterű membrán miatt erősen függött a fülbe helyezés mélységétől, szögétől, és hogy mennyire jól zárnak a párnák. Egy idő után már azt vettem észre, hogy állandóan azzal foglalkozom, hogy állítgatom a füleseket. Kezdett fogyni a türelmem, és már majdnem eldöntöttem, hogy feladom / eladom, de végül győzött a makacsságom.
Elkezdtem túrni a fórumokat és review-kat, ki milyen párnával használja a Cupid-ot. És jöttek a párnák…
Dekoni Bulletz memóriahabos párna

Jó tartást biztosított, de a basszusokat erősítette, és tompította a magasakat.
JVC Spiral Dots++
Nevét a belsejében átlósan felfele tekeredő, hangterelő bordázatról kapta. Már a beszerzése sem volt egyszerű, Japánból kellett rendelni. Előnye, hogy köztes (pl. MS) méretek is vannak, így a füleimbe pontosan illeszkedő méreteket találtam. A hangja nagyon részletes volt, de kissé rideg, technikai lett a hangzás, a magasakat felkeményítette.
Symbio párnák
Sokan egekbe magasztalták a Symbio W hibrid párnát, aminek külseje szilikon, de alatta memóriahab van. Sajnos nekem túl merev volt a külső héj. Kipróbáltam a Symbio W Peel verziót is, mely az előző párna belső memóriahab nélkül. Ez jól illeszkedett, de az egyik oldali méret nem volt jó, így nem volt tökéletes az illeszkedés, ezért kevés volt a mély. Végül adtam esélyt a Symbio F széles nyílású memória habos párnának. Ennek zseniális anyaga van, lassan tágul, így pontos illeszkedést biztosít, és nem szól bele érdemben a hangba. A bal oldali fülembe tökéletes volt az S méretű párna, viszont a jobb oldaliba túl nagy volt az M, így teljesen kitágulva egy idő után elmozdult az ideális beállításból, és megint igazítgatni kellett. Amikor jó volt, akkor fantasztikusan szólt – részletes, bársonyos közepekkel, feszes mélyekkel, friss, de nem bántó magasakkal. Már megint majdnem feladtam, de még adtam egy utolsó esélyt.
AZLA Sedna Earfit Xelastec

Az AZLA 788 jelentkező fülét mérte be, az alapján határozta meg az ideális formát, és a német KRAIBURG TPE nevű műanyagát használja ehhez a párnához. A speciális jellemzője, hogy hőre lágyul és ‘memóriás’, azaz felveszi és tartja a szükséges formát. A képen is látható módon furcsa ovális formában tökéletesen illeszkedik a fülembe – kvázi testre szabott fülhallgatót csinál a vele kompatibilis szélességű nyomócsővel rendelkező fülhallgatókból. Fontos még tudni, hogy széles a belső átmérője és viszonylag kis behelyezési mélységet biztosít.
Ezzel a párnával tökéletes lett az illeszkedés, végre csak be kell raknom a fülest a fülembe állítgatás nélkül, mert felveszi a szükséges formát. Ráadásul egyáltalán nem szól bele a hangzásba. Az idei év egyik legjobb vétele volt. Végre helyükre kerültek a fülesek. A szükséges méret meghatározásában nagyon sokat segített ez a cikk:
https://www.headpie.net/2020/07/azla-sednaearfit-xelastec-with-campfire.html
Kábelbarát
A különféle teszt oldalakon egyre több fülhallgató kábel teszt jött szembe, és a Cupid esetében is megjelentek az első upgrade kábelek: magas minőségű ezüsttel borított réz (SPC), ezüst kábelek, illetve réz-ezüst hibrid kábelek. Én az utóbbi mellett tettem le a voksomat. Több száz dollárt el lehet költeni kábelre, de én azt túlzásnak/irreálisnak tartottam, hogy a fülhallgató értékével összemérhető összeget költsek kábelre. Végül az ISN Audio SC4 kábelre esett a választásom a tesztek alapján:
https://penonaudio.com/isn-audio-sc4.html
Ez egy négy szálas, 12 eres tiszta ezüst, egy kristályos réz hibrid kábel.
A kábel beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Először a megfogható dolgokat emelném ki. Nagyon puha, könnyű és egyáltalán nem hajlamos a gabalyodásra. A csatlakozók és a kábel szétválasztó kiváló minőségűek. Az oBravo egy módosított mmcx csatlakozót használ, aminek előnye a szoros illeszkedés, és hogy standard mmcx csatlakozós fülesekkel is használható, de hátránya, hogy standard mmcx csatlakozós kábel nem használható oBravo fülessel. Ennek köszönhetően az SC4 mmcx csatlakozóit obravo mmcx csatlakozóra kellett cserélnem. Ebben a Kácsa-Audió munkatársai (Péter és László) segítettek, akikhez örömmel fordulok minden egyes alkalommal, ha egyedi audió kábellel kapcsolatos igényem van.
Kábelzaj nyomokban sincs. A hangzás a gyári szimmetrikus kábellel is nagyon részletes volt, de most már minden kis apró zenei mozzanat jól hallhatóvá vált. A füles alap hangzását nem tolta el egyik tartományban sem érdemben, inkább finomhangolta azt. A magasak még csillogóbbak, lettek, de nem váltak harsánnyá (szerencsére). A mélyek mennyisége kissé csökkent, viszont a részletességük és feszességük nőtt – a szubbasszus és a közép mély tartomány kiegyensúlyozottabb lett a kissé kevesebb közép mélynek köszönhetően. A hangzás még légiesebb lett, és a hangszerek elkülönítése, pozicionálása is pontosabbá vált.
És milyen legyen a forrás?
A Cupid szinte bármilyen forrásból jól szól, de meghálálja a plusz erőt, jól skálázódik felfelé. Amire érdemes odafigyelni, hogy érzékeny az alapzajra. Kiváló párost alkot Chord Mojo-val, iBasso DX160-al és Lotoo S1-el is, lásd a teszteket:
Utóbbi időben a Cupid-ot viszont legtöbbet az E1DA 9038S G3-al hallgatom.

Az E1DA 9038S G3 egy kiváló jel-zaj viszonnyal és egyéb mért értékekkel bíró, lásd:
ESS Sabre 9038Q2M alapú szimmetrikus kimenetes USB DAC, nagyon egyenletes, kristálytiszta, de mégis természetes hangzással, feszes basszussokkal, (szinte) nulla alapzajjal, meggyőző dinamikával és térrel. Érzékeny fülesek esetében ideális, hogy alapzaja lényegében nincs, és képes kihozni a maximumot azokból a fülesekből, melyekhez kellő energiatartaléka van. A Cupid esetében elég az ereje úgy is, hogy a Cupid planár meghajtója szereti a nagyobb teljesítményű forrást. Hamarosan készül róla részletes teszt is.
Miért jó párosítás? Mert a 9038S nem színez érdemben a hangon, viszont a lehető legjobban meghajtja ezt a fülhallgatót. Azért sajnos semmi sem tökéletes -/ there is no free lunch… a 9038S nem támogatja az MQA kicsomagolást, és sajnos az energia igénye magas, így bár működik mobil telefonról, de elég gyorsan fogyasztja az akku tartalékát a zenehallgatás 🙁
Mielőtt mindenki jogosan felhorkan, hogy miért csak a forrás és a fülhallgató hang karakterének párosításáról esett szó, és miért nem beszéltem arról, hogy a forrásnak kimenő impedanciában és teljesítményben is illeszkednie kellene a fejhallgató impedanciájának alakulásához és érzékenységéhez – ez a téma önmagában egy vagy több cikket megér, messzire vezet. A Cupid egyébként 16 Ohm-os impedanciával és 105 dB érzékenységével viszonylag könnyen hajtható, csak az alapzajra érzékeny.
Hogyan érdemes / tudjuk hangolni a fülesünket? – paraméteres hangszín szabályozás
Hogy meg legyen a cikk keretes szerkezete :), térjünk vissza a kezdetekhez a frekvencia görbéhez. Mivel mára egyre szélesebb körben elérhetővé váltak a fül és fejhallgatók visszamérésére szolgáló eszközök, pl.
https://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/ears-headphone-jig
ezért népszerűvé váltak a lelkes amatőrök és profik által készített fül és fejhallgató frekvenciagörbe és korrekciós paraméter adatbázisok, többek között:
https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq
https://www.reddit.com/r/oratory1990/wiki/index
melyek megadják, hogy milyen konkrét frekvenciákon, milyen irányban (+/-), hány decibellel, a megadott frekvencia körül milyen széles tartományt érintve (Q-factor vagy BW/S, azaz bandwidth – a kettő ugyanazt befolyásolja) fejtsék ki hatásukat a szűrők. Egyes szoftverekben, szűrő vagy dsp plugin-ekben még a szűrő típusát is lehet állítani – az alap szűrő a peak, azaz ‘csúcs’ szokott lenni.
A felsorolt adatbázisok közül az utolsó egy bécsi fülészeti labor munkatársa által, oratory1990 néven fenntartott adatbázis számomra elég korrektnek tűnt. Ő a saját és más adatbázisokból származó eredeti mért frekvencia görbék alapján megadja a korrekciós paramétereket, melyekkel a HARMAN célgörbéhez lehet ‘igazítani’ a fül / fejhallgató hangzását.
Az Oratory saját méréseire alapozott Cupid értékekkel állítottam be a parametrikus EQ-t Foobar-ban az EasyQ plugin-t , Raspberry Pi-n a Moode audio beépített parametrikus equalizer-ét, iBasso DX160-on szintén a beépített parametrikus equalizer-t, míg Andriod-on az USB Audio Player Pro Toneboosters parametrikus equalizer plugin-t használva:
https://www.dropbox.com/s/zezv6z56lmwdub0/oBravo%20Cupid.pdf?dl=0
Az eredmény fantasztikus lett. Korábban többek között a magasaknak volt egy fémes felhangja, karcossága, a torzított gitárok kicsit mesterkélten csengő hangon szólaltak meg, és a férfi énekhangok kissé vékonynak hangzottak. Helyére került minden. Winand Gábort élőben is többször hallottam – végre megjött hangjának csodálatos teltsége, bársonyossága. A korábban kissé mesterkéltnek ható hangszerhangok (pl. zongora, cselló, stb) hitelessé és nagyon élethűvé váltak, és végre szívesen hallgatok a Cupid-on new wave gitárzenét, pl. Cure-t és modern jazz-t pl. The bad plus-t is 🙂
A másik lehetséges út, hogy a fül/fejhallgató hang karakteréhez legjobban illeszkedő forrást keressük meg. Ez is járható, de ebben az esetben az ideális páros megtalálásáig számos eszköz cserén eshetünk túl, aminek anyagi vonzata jelentős lehet 🙁
Végszó
Az eddig leírtak az elmúlt egy év történései. Ennyi minden kellett ahhoz, hogy az oBravo Cupid-ot ne eladjam, hanem igazán élvezzem vele a zenehallgatást, kihozva belőle a maximumot, korrigálva gyengéit. Meg kellett találni a megfelelő párnát, hozzá legjobban illeszkedő forrást, kábelt, és nem utolsó sorban paraméteres hangszín szabályzóval a Harman görbéhez igazítani a hangját (ideális esetben ez utóbbira nincs/nem nagyon van szükség).
Miért éreztem, hogy mindezt érdemes megosztanom? Mert jól szemlélteti, hogy mennyire teljes láncban érdemes csak gondolkodni, és a lánc egyes elemeinek finomhangolásához mennyi plusz információ és idő szükséges. Remélem, hogy a fentiekkel nem elvettem a kedvet ettől az úttól, hanem segítek megspórolni néhány felesleges lépést, és adtam hozzá néhány hasznos eszközt és támpontot.