Sorozatunk első részében egy szinte mindenki által ismert, a régi őskövület hifisták számára ismerősen csengő név, alias Fapaci mutatkozik be, beszél pár szót magáról, meg természetesen a cégről és az általa elképzelt, követett irányvonalról.
A Luxor Audio története, mint minden egyszemélyes vállalkozásnál, összefonódik az alapító sorsával. Papp László (vagy ahogy legtöbben ismerik, Fapaci) gyerekkora óta vonzódik a hangok világához, villamos és gépészmérnöki tanulmányai után mégsem műszaki vonalon helyezkedett el.
– “Meghatározó élmény volt, mikor frissen végzett mérnökként egy tervező irodában belekóstolhattam a 8 órás munkarendbe, az unalmas munkahelyi értekezletekbe, középkori hierarchiába. Az ott töltött néhány hónap alatt kiderült, hogy ez nem nekem való, inkább engedtem a zenei pálya vonzerejének. Nem is dolgoztam soha többé irodában, de alkalmazottként sem.”
Így hát zenészként töltötte felnőtt éveinek első részét, de mivel minden zenekarában ő értett leginkább a technikai témákhoz, a dobolás és gitározás mellett neki kellett megoldania a fellépések, lemezfelvételek műszaki hátterét is.
– “8 év koncertezés után elgondolkodtam a jövőmön. Volt három műszaki diplomám, de legalább annyira tartottam zenésznek magam, mint mérnöknek. Logikus lépésnek tűnt, hogy hangmérnök legyek, így mindkét világhoz közel maradhatok. Azóta sokszor bebizonyosodott, hogy jó döntést hoztam.”
Fapaci eleinte koncertek hangosításával foglalkozott, de szinte az összes hazai TV és rádió stúdióban is dolgozott hangmérnökként, műszaki vezetőként, illetve több tucat lemezfelvételen is közreműködött technikusként, hangmérnökként. Akkoriban kezdett el komolyabban foglalkozni a HiFi-vel is.
– Mikor végre nem zenekari mikrobuszokban éltem és nem csak fejhallgatóval tudtam zenét hallgatni, hanem otthon is tudtam építeni egy normális lejátszó rendszert, a 2000-es évek elején felmerészkedtem néhány HiFi fórumra. Döbbenten olvastam, milyen sok tévhit, műszaki félreértés, hibás szóhasználat fordul elő az ottani beszélgetésekben, de leginkább az tűnt fel, a hobbitársak mennyire nincsenek tisztában a zeneipar és a hangstúdiók működésével. Hát nem mindig tudtam szó nélkül hagyni ezeket. 🙂
A Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának felkérésére néhány évig leendő zenészeket tanított hangtechnikára, majd saját kurzusokat is szervezett, elsősorban akusztikai témákban.
– Bevallom, nagyon megtetszett a tanítás, így mikor az egyetemről pénzhiányra hivatkozva minden külsős oktatót kiszerveztek, saját vállalkozásban folytattam, eleinte csak szakmabelieknek, de egyre több hifista, házimozis jelentkezett a programokra. Örültem ennek, mert azt láttam, hogy ezekben a hobbikban mindenki csak készülékek vásárlásán gondolkodik, de az akusztikai körülményekkel nem foglalkoznak. Márpedig én zenészként és hangmérnökként is megtapasztaltam, mennyire fontos a környezet a produkcióra nézve.
Műszaki végzettségeit kihasználva eleinte önmagának, majd ismerősöknek épített hangsugárzókat, készülékeket, kábeleket, de egyre több idegen is megkereste. Mikor olyan szintre jutott a megrendelések száma, amit már nem lehetett magánemberként kezelni, megszületett a Luxor Audio cég és márkanév. Elsősorban kábeleket és audio PC-ket, illetve akusztikai tanácsadást kínált az első években.
– Eltökéltem, hogy messzire elkerülöm a High End lila ködös világát és riasztó árcímkéit. Hangmérnökként és zenészként is a realitás talaján mozogtam, rám kevésbé hatnak a varázsigék műszaki kérdésekben. Csak azt tudom nyugodt lelkiismerettel eladni, amit én is megvennék magamnak. Ezért nem árulok több százezer forintos kábeleket és a Luxor PC árát is próbáltam alacsonyan tartani. Eleinte nem is tudtam vele pénzt keresni, mert pár évvel ezelőtt a többség még nagyon idegenkedett attól, hogy számítógépet kössön a rendszerébe. Tisztán emlékszem az esetre, mikor az egyik ismert hazai HiFi kereskedő kinevetett, mikor az audio PC létjogosultságáról érveltem vele szemben. Gunyorosan közölte velem, hogy a PC soha nem fog oda felérni, hogy egy minőségi HiFi rendszerben helye legyen. Néhány évvel később megjelent a piacon a saját PC-jével. Ez van. A pénz szaga néha felülírja az elveket.
2018-ban elindult a Luxor Audio webshopja, ahol alkatrészeket, kábeleket, számítógép alkatrészeket lehet vásárolni, de a honlapon számos szakmai cikket, tesztbeszámolót is lehet olvasni, sőt akusztikai ismereteket is lehet szerezni. Az üzemeltetéshez szükség volt segítségre, így a cég ma már nem egy emberes, egy kisebb csapat viszi a teendőket.
– A Luxor Audio-t továbbra is mellékállásban csinálom, szándékosan nem teszem fő bevételi forrássá, mert akkor számomra másról szólna már, kevésbé élvezném. A gyártást továbbra is én végzem, de az ügymenetben, szállításban segítséget kellett szereznem. Főállásban hangmérnökként dolgozom, Pro Audio, HiFi és házimozi rendszereket, TV és hangstúdiókat tervezek, telepítek, néha rendezvényeket hangosítok. Ez a munkám és hobbim is egyben, de mellette azért jut idő néhány kábel elkészítésére, audio PC megépítésére, akusztikai mérésre is. A számítógépes lejátszásban komoly jövőt már nem látok. Mindig is átmeneti eszköznek tekintettem, a modern, egyre használhatóbb és egyre olcsóbb, minőségi médialejátszók kiszorítják a piacról, mielőtt szélesebb körben elterjednének. A számítógépes lejátszás amúgy is elvesztette már az eredeti előnyeit, ma már sem olcsónak, sem egyszerűnek nem nevezhető. Márpedig a 90-es években azért kezdtünk PC-kről zenét hallgatni, mert a gép úgyis ott volt mellettünk, maximum egy jó hangkártyát kellett venni hozzá. Ma egy élvonalbeli audio PC több millió forintba kerül, használatához pedig erősen ajánlott a magabiztos számítástechnikai tudás, így pedig már kevésbé csábító megoldás. Én is felszámoltam az otthoni PC alapú rendszerem. Az új generációs Luxor PC-k első példánya szolgált nálam éveken át, de néhány hónapja már egy budapesti HiFi bemutató teremben teszi dolgát. A stream alapú online zeneszolgáltatások egyre több eszközön használhatóak, ez is csökkenti az audio PC-k létjogosultságát szerintem.
A kábelek és a PC-k vásárlása mellett legtöbben akusztikai tanácsadásért, helyszíni mérésért fordulnak a Luxor Audio-hoz.
– Saját hifista múltamban és más hifisták eseteinél is visszatérően találkoztam azzal, hogy a zenehallgatás minősége, a megélt élmény szintje csak kis mértékben múlik a készülékeken. Sokkal inkább hat rá a hallgató zenei érzékenysége és az akusztikai környezet. Ezért is kampányoltam sok éven át a vásárlási láz csillapítása és a szobák akusztikájának javítása mellett. Akusztikai előadásaimon, oktatásaimon közel 2 ezren vettek részt eddig. Kis szerénytelenséggel élve ez a munka mostanra meghozta gyümölcsét. Manapság többen fordulnak hozzám akusztikai tanácsokért néhány hét alatt, mint régebben egy év alatt, ráadásul ma már nem kell mindenkinek elmagyarázni az alapfogalmakat, egyre többen tudják, mi az utózengés, reflexió, hangelnyelés. Meggyőződésem, hogy az akusztikára költött forintokkal sokkal nagyobb javulás érhető el, mintha az összeget új, nagyobb, szebb készülékekre, drágább kábelekre költenék. Egy átlagos lakószoba akusztikai korrekciója általában megoldható 200-250e forintból, pláne ha tudjuk, honnan indulunk és mit akarunk. Ennyi pénzből minimális előrelépést tudunk elérni készülékek cseréjével, a vásárlás öröme is csak pár napig tart, ellenben a jobb akusztika határozottan és tartósan élvezhető.Ma már sokan gyártanak különféle akusztikai paneleket. A Luxor Audio miért nem kínál ilyen termékeket?– Én a folyamatban tanácsadóként, tervezőként jelenek meg. Ki venné komolyan a tanácsaimat, ha a saját portékámat ajánlanám bennük? Fontos, hogy független maradjak a gyártóktól és a megrendelőim ne azt érezzék, hogy valamit mindenképpen rájuk akarok sózni. Az akusztika működésének megértése, mérése, tervezése egy szakma. Akusztikai panelek gyártása egy teljesen másik szakma, amihez én nem értek, nem is akarok belekontárkodni. Ma már van akkora piaci kínálat akusztikai eszközökből, hogy mindenki megtalálja a számára megfelelő megoldást, feltéve, ha tudja, mire van szüksége. A felhasználók többsége viszont nem tudja, mitől szól rosszul a rendszer, miért fárasztó a zenehallgatás, hiába cserélgeti a készülékeket. Itt van nagy szerepe a tanácsadónak, tervezőnek, aki feltárja a problémákat és megoldást kínál.
Rohamosan terjednek a szoftveres, elektronikus szobakorrekciós megoldások. Ezek kiválthatják az akusztikai beavatkozásokat, megoldást jelenthetnek a helyiségek problémáira?
– A szoftveres megoldások, algoritmusok gyorsan fejlődnek, ma már képesek néhány akusztikai hiba következményének enyhítésére. Ám a szobakorrekciós eszközök pont arra alkalmatlanok, aminek nevezik őket, hiszen nem a szobát korrigálják, csupán a jelenségek következményeit csökkentik valamennyire. Egy zavaró kiemelés a hangnyomás görbén könnyen eltüntethető egy jól beállított EQ-val, de az eredmény csak a szoba egyetlen pontján lesz elfogadható, onnan fél méterre ülve ez a fajta korrekció már többet árthat, mint amennyit használ. Az akusztikai kioltások, magas torzítás és a hosszú utózengési idő nem korrigálható elektronikusan. Egyszer majd eljut odáig a technika, hogy ez megvalósuljon, de a mai kommersz eszközök, szoftveres EQ-k, házimozi processzorok ettől még messze vannak. Tehát még mindig érdemes magát a szobát rendbe tennünk, ami ráadásul nem csak a zenehallgatás örömét tudja fokozni, hanem a komfort érzetünkre is jótékonyan hat.