Bevezetés

Az iFi audio a brit AMR egyik, elsősorban mobil és számítógépes audióra fókuszáló leányvállalata, ahol igen jó ár/érték arányú, eléggé egyedi kinézetű készülékekkel foglalkoznak, a hifisták legnagyobb örömére.
Az iFi 2014-15 környékén (a robbant erős túlzás, pedig megérdemelte volna) került köztudatba az iDSD és Micro iDac DAC-okkal, ami kütyük meglepően jól szóltak és az árazás is követte a jó kereskedő irányvonalát, azaz inkább többet olcsóbban, mint keveset drágán, ergo ha valaki vette a bátorságot és beruházott valamelyik termékbe annak nem nagyon akaródzott később lecserélni, lévén csak sokkal drágábban kapott volna minőségi előrelépést.

Az iDSD, az iDac és az iDac 2 később feltűnt jó pár HIGH-END kiállításon is, mint forráskészülék, a többség valószínűleg észre sem vette mi is az az apróság, ami szerényen csücsül az állvány, vagy asztal sarkán a több tíz-száz kilós monstrumok mellett, ami azért jelent valamit.

A belépő áru megoldások után az iFi is kénytelen volt meglépni és kifejleszteni a csúcs lejátszó, a Pro iDSD névvel fémjelzett, de még így is mindössze fél rack nagyságú nonpluszultrát, amit oda lehetett tolni a vetélytársak orra alá, na látjátok, tudunk mi ilyet is, nem csak a belépő és középszintet prezentáljuk a nagyérdeműnek.
Ami szint persze önmagában elég magas, nem nagyon van ok panaszra.
Azóta fejlődés töretlen, sorban jönnek az új megoldások megtartva a kicsi a bors, de erős irányvonalat, teszten az egyik gyöngyszem, az MQA és DSD képes iFi ZEN DAC.

Csomagolás, tartozékok

Az iFitől megszokott minimalista, az iPhonok csomagolására hajazó, kicsúsztatható tokban érkezik a Zen, egy rövid USB és egy szintén nem túl hosszú RCA kábel társaságában, ezt nem panaszként jegyezzük meg, még sokkal drágább készülékekhez sem mellékelnek sokszor semmiféle összekötő kábelt.
De mivel itt ezek megvannak, így azonnal használatba vehető a ZEN, nem kell boltba rohangálni a hozzávaló kábelekért.
A használati utasítás egy félbevágott A4 nagyságú lapon van kinyomtatva, a legszükségesebb információkkal, az iFi vélhetőleg arra gondol ha valakit jobban érdekel a kütyü az úgyis utánanéz különböző fórumokon, elég ez ide.

Kinézet, felépítés

Mondhatnánk, hogy a ZEN követi az elődök kinézetét, de ez nagyon nincs így, ellentétben az előző verziókkal, itt feladták a hosszúkás, szögben megtört oldalfallal határolt kinézetet és kapott egy érdekes, oldalra fektetett csónak stílust, ami mondjuk igen jót tett a csatlakozók hozzáférhetőségének.


Az, hogy ez a kinézet kinek jön be, arról felesleges értekezni, ízlések és pofonok erősen különböznek egymástól, szerintem vagány kinézete van.
A felépítés stabil, a képekkel ellentétben ahol nem igazán jön át a minőség és stabilitás, egy jól felépített, masszív kiépítést kapunk, elől és hátul szálhúzott, a külső részén körben, eloxált alumínium burkolattal.
Alján négy darab kis, kerek szilikon szerű lábacska tartja vissza elcsúszás és véletlen hozzányúlás (portörlés és egyéb szörnyűségek) ellen a DAC-ot.
Elöl baloldalon kapunk egy Power Match és egy TrueBass nyomógombot, az első az érzéketlen füleseknek ad plusz energiát, a második finoman, diszkréten megemeli pár dB-el a mélytartományt.
Középen trónol a lágyan, vajsimán forgó hangerőszabályzó ami ha hátul egy kapcsolóval átállítjuk a fix kimenet csatlakozó szintjét, változtathatóra, akkor azt is vezérli.
A forgatógomb mögött körben, vékony csíkban a zene felbontásától függően, sejtelmesen és diszkréten világít különböző színekkel egy LED fényforrás mégpedig imigyen:
Zöld: PCM 44/48/88/96kHz
Sárga: PCM 176/192/353/384kHz
Türkizkék: DSD64/DSD128
Kék: DSD256
Lila: MQA
Jobboldalon egy normál aszimmetrikus 6.3mm-s és egy szimmetrikus 3.5mm-s füles kimenet foglal helyet, megjegyzésre érdemes még, hogy a fejhallgató csatlakoztatásakor nem kapcsolódik le a hátsó, vonal kimenet, igaz ez egy a ködös Albionban gyártott készüléknél nem annyira meglepő.
Ezzel el is érkeztünk a hátlapi részhez, aminek a felszereltsége egészen meglepő ebben a kategóriában.
Baloldalon (már ha szemből nézzük a hátlapot, hogy egy klasszikussal éljek) az első helyen egy szimmetrikus TRRS Pentaconn 4.4mm dugalj ékeskedik, ami egy átalakítóval simán ráköthető egy erősítő szimmetrikus bemenetére (hatalmas piros pont!), egy toló kapcsoló a fix és a változtatható kimenet beállítására, két sima RCA aszimmetrikus vonal kimenet, egy USB 3.0 és egy opcionálisan rádugható külső táp csatlakozó aljzat.
Egészen elképesztő ennyi variáció az összeköttetések megvalósításához, ennyiért.

Belül

Az iFi igen jó szokásához híven ide is a TI Burr-Brown DSD 1793 DAC-ot pakolta egy XMOS vezérlő társaságában, ami biztosítja a széleskörű kompatibilitást szinte bármivel.
Ez a DSD 1793 változat valódi 1-bites feldolgozást végez a DSD formátumon, ellentétben a megszokott Delta-Szigma sokbites átalakítókkal, ami igen áldásos hatással van a kapott hangra.
A nyákon minőségi, szintén TI tápellátás és low ESR Murata kondenzátorok gondoskodnak a kivételes hangminőségért.

Beüzemelés

A használatba vétel végtelenül egyszerű, bedugjuk az USB kábelt, ha PC-ről hallgatjuk, a Windows 10 automatikusan felpakolja hozzá a drivert és megy.
Persze erősen ajánlott az iFi support oldaláról letölteni az USB drivert, azzal lehet maximálisan kihasználni a ZEN képességeit és természetesen az ASIO driver is fontos hozzá.
Az összes használt lejátszó program jól és pontosan felismerte a ZEN-t, legyen az akár Roon, akár Jriver.
Telefonnal is össze lehet kötni, oda viszont telefontól függően lehet kell egy aktív USB HUB ha a telefon nem ad elég áramot a ZEN DAC-nak és oda sem árt egy komolyabb zenei app, mondjuk a USB Audio Player Pro, ami Bitperfect DSD módot és MQA-t is tud kezelni.

Tesztkörnyezet

LG G4 mobiltelefon OTG kapcsolattal és USB Audi Player Pro appal, MQA pluginnal kiegészítve.
PC, Asus Rog Strix X470 alaplap, AMD Ryzen7 2700X, 32-giga ram, Paul Pang V6 USB kártya, Intel X550 LAN kártya, a zenék HDD-n, a Windows, a Jriver, a Roon SSD-n futott.
WireWorld Starlight 8 LAN, WireWorld Gold Eclipse 7 RCA, AQ Carbon USB, QED XT400 hangfal kábel.
Windows 10 és Windows Server 2019 Audiophile Optimizerrel karöltve.
Erősítő Cambridge Audio 851A, Satori hangszórókból épített hangfal, Audioquest NightOwl Carbon fejhallgató.
Érdekességképpen össze lett hasonlítva a félmilliós CA 851N streamerrel és a majdnem 700-ezres MiniDSP SHD-val.

Hangminőség

Ami első pillantásra, illetve fülre feltűnik az, a hangsúlyos mélytartomány, akár fejhallgatóval, akár vonalkimeneten erősítőre kötve és hangfalon hallgatva, ami egészen jót tesz a hangnak, ha valami kisebb monitor sugárzóval, vagy picit mély hiányos fülessel hallgatjuk.
A TI DSD 1793 DAC alapvető hangzását kicsit túlhangsúlyozza, azaz hasonló mintha bekapcsoltuk volna a (nem létező) Loudnesst, rendkívül látványosan és magával ragadóan szól egy pontosan definiált, kicsit zárt térben, ahol precízen elhelyezi a hangszereket.

Legalábbis oldalirányban. Mélységben már megvannak a korlátjai, de így is remek produkció, az árcédulát elnézve.
A frekvenciasáv két vége között minden rendben van, sehol sem hangsúlyoz túl, a középsáv és a basszus között szép az átmenet, nem szól külön-külön a két hangszóró, igaz némi rekedtség feltűnik a női énekhangon, de semmi drámai, a férfi énekessel minden rendben van.
A hangszereknek és az énekeseknek teste és kiterjedése van, sehol semmi klinikai sterilség pont ellenkezőleg dús, bársonyos hangzás, inkább a „sötét” oldal felé hajlik, mintsem a hűvös, túl tiszta felé.
A legfelső tartomány némileg lehajlik, de ez mondjuk kimondottan jót tesz igen sok, digitális ízű zenének kellemes, barátságos, finom ízt kölcsönöz a zenének, nem fárasztó hallgatni, órákig el lehet vele lenni, megbocsájtó jellegű hangzás.
A legmélyebb tartomány is vág egy hangyányit de ezt ellensúlyozza a finom kiemelés a közép és felső basszusban, nincs hiányérzet alapvetően testes a hang.
A legfontosabb dolog viszont, amire még sok, jóval drágább készülék sem képes az ritmikai képesség, azaz a megfelelő zenével előjön az a bizony lábdobogtató képesség, belevon a zenébe és nem enged szabadulni, csábít a még több zene meghallgatására.
Ami meglepő, DSD-t hallgatva még egy fokkal jobban szól, a fentieken kívül még a tér is megnyílik hátrafelé, így már nagyon sokkal túllépi az árkategóriája minőségét, itt látszik azaz hallik, mennyit számít a 1793 DAC natív DSD feldolgozása.
Az MQA rendben működik, a Tidal is bőven elfogadhatóan szól, róla is lehet zenét hallgatni minden további nélkül, nincs minőség romlás, leszámítva persze a rosszul felvett/agyon kompresszált felvételeket, de az nem a ZEN, vagy bármelyik másik DAC hibája.
Próbaképpen mellé lett téve a CA851N és a MiniDSP, de gyorsan el is lett téve, ezek már más ligában játszanak, természetesen teljesen igazságtalan az összehasonlítás az egyik tízszer, a másik majdnem tizenháromszor drágább mint a ZEN, viszont! még ezekkel szemben is megmaradt a tegyünk fel még egy zenét képessége, ergo önmagában is teljesen hallgatható hangot produkál.
A végeredmény egy kicsit zárt térben hangzó, a két hangfal közé tömörülő, de szélességben pontosan meghatározható hangszerekkel teli intim hangulat olyan, mint egy karakteres vörösbor, egészen elfogadható dinamika tartománnyal.
Itt érdemes még kitérni a DAC előtti forráseszközök hangot befolyásoló tulajdonságaira, egy DELL mini PC-vel és a Windows alap driverével botrányosan, kritikán aluli hangot szolgáltatott, a basszus rátelepedett a hangkép egészére, megkönnyebbülés volt a fülest levenni… nagyságrendnyi ugrás volt az LG G4 ott már elfogadható hifi szólt, de a legjobb hang a fent részletezett PC-ről szólt teljesen egyértelműen.
Dedikált külső tápegységet sajnos nem volt mód kipróbálni, de egy tizenkettő egy tucat 5V/2A táp rá lett dugva, és különbség ha nem is markáns, de hallható volt, tisztább basszus és az egész hangkép finomabban és átláthatóbban szólt, szóval ezzel is érdemes próbát tenni.

Konklúzió, ajánlás

A szőrösszívű ítészt egy idő után nehezen lehet meghatni bármivel is, maximum okosan néz ki a fejéből és sűrű -igen persze, hogyne, biztos így van szavakkal reagál, ha valaki, valami (szerinte) rendkívülivel jön.
Nos ez a kis ZEN meglepetést tudott okozni jött látott és győzött, vannak hibái természetesen, ilyenkor a morcos tesztelő kaján vigyorral az arcán és vitriolba mártott billentyűzetet fogva írná az elmarasztalást, de ránézve az árcédulára ez a kellemes érzés elmúlik, ennyiért egész egyszerűen nincs jobb.
És ezt tessék komolyan venni, ennyi pénzért per pillanat nem lehet jobbat kapni, nincs.
Remekül érzi magát kisebb dobozokkal, ahol a ZEN dús hangzása helyrebillenti a lehetséges basszushiányt, vagy valamelyik hűvös hangzású fejhallgató, ami tökéletes társa lehet és így együtt ezekkel ZENÉT lehet hallgatni.
Az iFi ismét megcsinálta a tutit egy olyan készülékkel, ami bárki számára elérhető, és amivel belépőt ad az audiofil világba.

Műszaki adatok

Bemenet: USB3.0 B aljzat (USB2.0 kompatibilis)
Formátumok: 44.1/48/88.2/96/176.4/192/384kHz PCM 2.8/3.1/5.6/6.2/11.2/12.4MHz DSD 353/384KHz DXD DAC: Bit-Perfect DSD & DXD DAC by Burr Brown
Vonal kimenet: Audio RCA (Aszimmetrikus) 2.1V (fix) 1V / 3.3V max. (változtatható)
4.4mm Pentaconn (szimmetrikus) 4.2V fix 2V / 6.2V max. (változtatható)
Zout: <= 100 Ohm (Aszimmetrikus) <= 200 Ohm (Szimmetrikus)
SNR: < -116dB(A) @ 0dBFS (Szimmetrikus/Aszimmetrikus
DNR: > 116dB(A) @ -60dBFS (Aszimmetrikus/Szimmetrikus)
THD + N < 0.0015% @ 0dBFS (Aszimmetrikus/Szimmetrikus)
Fejhallgató kimenet: 6.3mm (Aszimmetrikus) 1V / 3.3V max. (változtatható) 12 Ohm – 300 Ohm 4.4mm Pentaconn (Szimmetrikus) 2V / 6.2V max. (változtatható) 12 Ohm – 600 Ohm
Kimeneti teljesítmény: Aszimmetrikus: > 280mW @ 32R, > 36mW @ 300R Szimmetrikus: > 380mW @ 50R, > 70mW @ 600R
Kimeneti impendancia:    < 1 Ω (Szimmetrikus/Aszimmetrikus)
THD & N: < 0.005% (125mW @ 32R)
SNR: > 113dBA 3.3V Aszimmetrikus / 6.2V Szimmetrikus
Fogyasztás: <1.5W
Méretek: 117(l) x 100 (w) x 30 (h) mm
Súly: 491 Gramm

iFi Zen Dac teszt
Nos ez a kis ZEN meglepetést tudott okozni jött látott és győzött, vannak hibái természetesen, ilyenkor a morcos tesztelő kaján vigyorral az arcán és vitriolba mártott billentyűzetet fogva írná az elmarasztalást, de ránézve az árcédulára ez a kellemes érzés elmúlik, ennyiért egész egyszerűen nincs jobb.
4.7Értékelés

A szerzőről

Kapcsolódó bejegyzések

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.