Etymotic ER2XR - referencia a mindennapokra
Ilyen hosszan hallgatható, koherens, természetes és mégis dinamikus hangzású, belépő szintű referencia fülhallgatót eddig az Etymotic ER2XR árának többszöröséért lehetett csak megvenni.
Pro
  • Belépő szintű referencia hang - árkategóriát magasan meghaladó részletesség (főleg a közép tartományban), kiegyensúlyozottság
  • Nagyon természetes megszólalás, élethű hangszer és énekhangok, feszes basszusok
  • Kiváló zajszűrés
Kontra
  • Mélyen a fülben ülő fülhallgatók (annak, akit ez zavar)
  • Tér mélysége korlátozott
  • Enyhe érzékenység a kábelzajra
4.6Értékelés

Az Etymotic nevét nem igazán kell bemutatni a fülhallgató rajongóknak, hiszen ez a cég indította útjára 1984-ben a zajszűrős fülbedugós (IEM) fülhallgatókat, az ER-4 piacra dobásával. A cég a gyógyászati célú halláselemzésre, gyógyító és zajszűrő eszközök készítésére fókuszál emellett. Utóbbiaknak nagy ismertséget és népszerűséget adott, hogy Ronald Reagen egyik beszédének felvételén egyik fülében jól látható volt az Etymotic zajszűrő.

Azóta több Etymotic fülhallgató-generáció jött ki. Az egy-egy balanced armatúrás meghajtót tartalmazó, stúdió célokra készült ER4SE és a szélesebb felhasználói kört, pl. zenészeket is megcélzó, emelt basszus tartománnyal rendelkező ER4XR csúcsmodelleket követte a középkategóriás ER3SE, ER3XR páros. Tavaly pedig kihozták a teszt alanyát képező ER2XR-t és természetesen ER2SE párját az ER4 sorozat árának kb. feléért. A változások nem merültek ki a Kínába vitt gyártásban. A korábbi két szériában alkalmazott balanced armatúrás meghajtót kis méretű dinamikus membránra cserélték. Kérdés volt, hogy mi/mennyi marad meg a megjelenése óta legendás státuszt elért ER4XR hangzásából, részletező képességéből. A kérdésre az alábbiakban részletes választ adok.

Technikai háttér – könnyed szórakozás

  • Frekvencia tartomány: 20Hz – 16kHz
  • Impedancia : 15-ohm
  • Érzékenység : 96 dB
  • Zajszűrés : 35 – 42 dB
  • Tömeg: ±2g

Beszédes adatok. Ultrakönnyű, közepesen könnyen hajtható, elképesztő zajszűrést produkáló fülhallgató. Kezdjük az utóbbival – a fülbe dugva lényegében semmi nem hallható a külvilág hangjaiból, ha szól a zene – ennek megfelelően biciklizéshez nem feltétlenül ajánlott 🙂 Az ER2XR impedanciája igen alacsony, de érzékenysége nem túl magas, ezért telefonról is hallgatható megfelelő hangerővel, de egy jobb erősítővel vagy DAC / erősítő párossal jelentősen többet ki lehet hozni tudásából.

Felépítés – A vasember

Az ER2XR is moduláris felépítésű a többi Etymotic fülhallgatóval megegyezően. Nagyon szép tengerkék színe van a teljesen fém háznak. Etymotic-specifikus hajlított csatlakozójú MMCX kábellel érkezik.

A mellékelt kábel normál, nem szimmetrikus kábel 3,5mm-es jack csatlakozóval. Nemrég jelentette meg az Etymotic a szimmetrikus csere kábelt hozzá, és lassan megérkeznek a dedikált Etymotion bluetooth kábelek is AKM chippel és APT-X HD valamint APT-X LL (lossless) támogatással. A kábelhez visszatérve – jó minőségű, de mozgatás esetén kábelzajra kissé érzékeny. A fülhallgató kb. 2,5 cm hosszú vékony cső, ebből 1,5 cm-t tesz ki a 3-peremes szilikon fülpárna.

Komfort, illeszkedés – A mélység titka

A Lotoo S1 teszt idején volt először szerencsém kipróbálni az Etymotic fülhallgatókat. Az Interneten rengeteg helyen írnak arról, hogy a fülhallgatókat milyen mélyre kell betolni a fülbe. Bevallom elsőre nekem is furcsa volt, de néhány alkalom után hozzászoktam, és már nem zavart, sőt. A megoldás pozitív hozadéka a hihetetlen mértékű zajszűrés mellett, hogy nem merül fel olyan kérdés, hogy milyen párnával fog jól szólni a fülhallgató, és hogy jól illeszkedik-e, jól áll-e a fülben. Ha benn van, akkor a helyén van. Az egyébként szeretett oBravo Cupid-om mellett, ahol a planár meghajtó irányított hangja miatt még az is befolyásolja a hangzást, hogy pontosan milyen szögben áll a fülhallgató a fülben ez felüdülést jelentett. Amit még érdemes tudni, hogy a mély beillesztés miatt a fülhallgató párna összeszedi az esetleges fülzsírt. Ezt olyan komolyan vették az Etymotic-nál, hogy csere szűrő is része a csomagnak. Aki mégsem tud megbarátkozni a 3 peremes párnával, annak megoldás lehet a mellékelt memóriás szivacs párna, vagy a nemrég kihozott két peremes, rövidebb gyári szilikon párna. Utóbbiról azt olvastam, hogy nem változtatja meg a hangzást, maximum talán kissé légiesebb lesz tőle a hang. Ha lesz rá mód, kipróbáljuk, és írunk róla.

Hangzás – a lényeg a részletekben rejlik

Az Etymotic alapvetően a diffuse field célgörbe szerint hangolja a fülhallgatóit az eredeti felvétellel teljesen egyező, fülön belüli visszaverődéseket figyelembe vevő korrekt reprodukció érdekében. Mivel a fejhallgatókhoz hasonlóan, melyek a teljes fület lefedik, a fülhallgatók is hasonló hatást érnek, így nem a mesterséges fej elé közvetlenül raknak egy hangfalat, hanem egy rengeteg visszaverődést produkáló szobába helyezik el a mikrofonokat tartalmazó hangmérő fejet, így a hang minden irányból és szögből egyenletesen érkezik. Ilyen módon mérik a frekvencia választ, ami 5 kHz felett sokkal pontosabb leképezést ad.

Diffuse field célgörbe

Ez a megközelítés méréseik alapján nagyon magas mértékben felel meg az eredeti élő hangzásnak: https://www.etymotic.com/technology/hwmra. Az ER2XR alap hangolása is ilyen, de a basszus kiemeléssel és a magas tartomány gyorsabb lefutásával erősen közelít a Harman által publikált célgörbéhez, ami egy felvállalt kompromisszum a fogyasztói hangigények irányában.

Harman célgörbe 2017. évi verziója

A Crinicle által publikált ER2XR frekvencia görbe https://crinacle.com/wp-content/uploads/2019/11/ER2XR-S3.jpg fentieket támasztja alá.

Basszushangok – kontrollált erő

Az ER2XR basszusát az ER4XR megemelt basszusához képest további 3-5 decibellel megemelték. Az emelés csúcsa a szubbasszus tartomány aljánál található és onnan fokozatosan csökken. Ennek az eredménye, hogy az ER2XR basszusa mélyre lemegy, és ha a zene igényli, pl. Massive Attack – Angel vagy Anthony Linell – Crystal Storms, akkor kellő mély hang nyomást, morajlást is tud kelteni. Nem beszélünk basshead hangzásról, fizikai basszus érzetről, de a basszus kellően erőteljes és dinamikus.

A basszus hangok megjelenítése nagyon életszerű – feszes és gyors, hiteles lecsengéssel – elég pl. Orlando Cachaito Lopez – Tumbao No. 5 vagy a Musica Nuda Live a Fip albumáról az Io sono meta című számot meghallgatni. A nagybőgő karakteres hangja nagyon életszerű, utóbbi számban a hangszer helyenkénti recsegése is jól átjön. A GoGoPenguin Raven című számában a bezengetett zongora és gyors dobjáték gyönyörűen szétválik térben a nagybőgőtől – bármelyik hangszerre fókuszálva mind jól nyomon követhető. Photek egyik klasszikusa a Hidden Camera is rendkívül élvezetes a feszes basszusjátékkal és dob alappal az ER2XR-en. Marcus Miller-től a Mr.Clean-re vagy Yussef Kamal – Joint 17-re váltva az elektromos basszusgitár hajlítások, ütések, effektek, rezonanciák kiválóan hallatszanak, elmosódottság nélkül. Hallottam már ennél nyersebb, erőteljesebb basszusgitár hangot pl. az oBravo Cupid-esetében, de egyrészt annak ára az ER2XR többszöröse, és nincs ennyire tisztán leválasztva a mély tartomány a közép tartományról, mint az ER2XR esetében, így sokkal kevésbé univerzálisan használható. Az ER2XR basszus kiemelése ‘ízléses’ lett – az abszolút kiegyensúlyozottnál kicsit melegebb a hangzás ennek köszönhetően, de nem borítja a hangzás koherenciáját, csak kissé izgalmasabbá teszi a zenék megszólalását.

Az egyik kedvenc basszus tesztem ez a videó lett az utóbbi napokban 🙂

Közép tartomány – finomhangolva

A középtartomány enyhén ki van emelve. Az első dolog, ami eszembe jut, az az énekhangok természetessége – a megszólalás kristálytiszta, minden esetben jól érthető szöveggel. A női énekhangok állnak a legjobban az ER2XR-nek, pl. Ana Caram – Meditation, vagy az utcazenészből kiemelkedett Alice Phoebe Lou – Live at Funkhaus lemezének dalai. A férfi énekhangok megszólalása is hiteles, bár néha azt éreztem, hogy egy kis testességet még el tudnék viselni, pl. Kenny Rankin – Round Midnight című számában, de ez erősen ízlés kérdése. Fleetwood Mac – The Chain című számában a gitárhúrok rezgése, a hajlítások, az ének, a vokálok mind térben jól elhelyezve, nagyon élethűen szólalnak meg. A részletező képesség meglepően jó, magasan árkategóriáján felüli.

Magas tartomány – simogató részletek

A közép és mély tartomány közötti átmenet finom – itt hálálja meg magát, hogy hibridekkel ellentétben nincsen szükség keresztváltóra az egy darab széles sávú dinamikus meghajtó használata miatt. A magas hangok megszólalása is igen részletes. Nem éri el az ER4XR szintjét, de nem sokban marad el attól, árkategóriáján belül a legjobbak között van, nincs az embernek hiányérzete. A megszólalás kellemes, kerüli a harsányságot, keménységet. Ez is hozzájárul, hogy az ER2XR hosszan hallgatható. A First Aid Kit – My silver lining című számában a hegedűk könnyen harsánnyá válnak erre hajlamos fülhallgatókon, de szerencsére itt ez nem merül fel. A magas frekvenciás szintetizátor hangok Gabor Lazar Unfold című számában kellően fémesen szólalnak meg, bár a Simphonio Dragon 3-hoz képest kicsit visszafogott dinamikával. A Pink Floyd – Time órái és harangjai élethűen csengenek anélkül, hogy érdessé válnának (amit már sokszor megtapasztaltam más fülhallgatóknál).

Térábrázolás – ablak a világra

Moloko – I want you, Beck – Morning, AC/DC – It’s a long way to the top (torzított gitárokkal és dudával) vagy a GoGoPenguins Raven című számát meghallgatva gyorsan megbizonyosodunk arról, hogy komplex hangszerelést és keverést is gond nélkül meg tud szólaltatni az ER2XR anélkül, hogy szétesne a hangkép. A hangszerek térbeli szétválasztása kiváló. Az egyetlen kompromisszum, hogy a tér mélysége lehetne nagyobb – olyan mintha egy elénk feszített vásznon lennének széthúzva a hangszerek – de ez a mélyen ülő, jól szigetelő fülhallgatók adottsága, és érdemben nem vesz el az élményből.

Párosítás – majdnem minden evő

A frissen megérkezett E1DA 9038S G3-al sajnos nem tudtam tesztelni, mert nem volt (még) balanced kábel az ER2XR-hez 🙁 Az éppen szintén tesztelt iFi Hip-Dac esetében már a ‘túl sok a jóból’ érzésem volt. A Hip-Dac megemelt mélyei és testessége túl sok volt az ER2XR-nek. A részletesség ott volt, de azt éreztem, hogy elveszett a könnyedség, a hangzás harmóniája. Ahogyan az ER4XR hihetetlen részletes, analitikus, kiegyensúlyozott hangjára emlékszem, az egy tökéletes társ lehet a ‘gazdag’, testes hangú Hip-Dac számára. Az ER2XR és a Chord Mojo kiváló páros. A Mojo nagyon légies, realisztikus középtartománya és az ER2XR kissé kiemelt, részletes közepei erősítik egymást, valamint a Mojo kissé kiemelt közép mély hangjai kompenzálják az ER2XR kissé visszafogott testességét ugyanebben a tartományban. A Meizu Hifi Pro-val néha kissé fakó, vékony a hangzás. Akusztikus zenék és ének esetében jobb, elektronikus és torzított hangszereket favorizáló zenéknél kevésbé életszerű a megszólalás. A Tempotec Sonata HD Pro-val a hang nagyon feszes és részletes, jó a tere, de kissé sterillé válik. Technikailag nagyon magas szintet képvisel, de kevésbé élvezetes hallgatni, mint a Mojo-val. A Lotoo S1 teszt keretében próbáltam a párost, ott ezt írtam róluk: “Az ER2XR kiváló páros az S1-el: a basszus tartományon belüli szubbasszus fókuszával, Harman hangoláshoz közelítő, igen részletes dinamikus meghajtós hangzásával, és az ER4XR-nél jobb térérzetével minden stílushoz kiváló volt, elektronikus zenénél kimondottan felvillanyozó volt 🙂”

Összehasonlítás – páratlan páros

Az oBravo Cupid egy W hangolású fülhallgató. Basszus tartománya erőteljesebb és karakteresebb hangzású, viszont a közepei vékonyabbak, így sokkal kevésbé természetesek, mint az ER2XR esetében. A hangolás előnye a hatalmas tér és a légies, élő megszólalás. A Simphonio Dragon 3 hangja hasonlóan részletes, mint az ER2XR-é, de kissé puhább, szintén nagyon természetes. A nyílt fejhallgatókhoz hasonló felépítésnek köszönhetően a tere jóval nagyobb, főleg mélységben. A Dragon 3 hangja kissé melegebb, mint az ER2XR-é – a szubbasszus mennyisége kevesebb, és van egy kis közép mély kiemelés, ami testességet kölcsönöz a hangzásnak, de nem lesz tőle túltelített. Sokak nagy kedvence a Sony MH755 – hangolása nagyon hasonló az ER2XR-hez, és szintén hosszan hallgatható, de a kettőt egymás után meghallgatva már kijönnek az MH755 korlátai. Az MH755 hangzása érzelem telibb, színezettebb nagyobb térrel, de az ER2XR hangja a megfogottabb szubbasszus kiemeléssel sokkal kiegyensúlyozottabb, természetesebb, basszusai feszesebbek, közepe és magasai részletesebbek. Más liga.

Értékelés – A profi

Az ER2XR-t Crinicle az IEM piac pozitív anomáliájának nevezte, amit nem igazán érdemes a hasonló árkategóriájú fülhallgatókkal összehasonlítani, mert ár/érték aránya olyan magas szintet ér el. Már értem miről beszél. Hibrid fülhallgatók között vannak, amiknek a hangzása színesebb / jobban visszaad egy élő megszólalást, és holografikusabb a tere, de ilyen hosszan hallgatható, koherens, természetes és mégis dinamikus hangzású, belépő szintű referencia fülhallgatót eddig az Etymotic ER2XR árának többszöröséért lehetett csak megvenni.

Az ER2XR-t Muzix Group Kft. az Etymotic márkaképviselet bocsátotta rendelkezésre a teszthez.

5% kuponkód https://muzix.hu – Futureware-5%

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.