FIIO K5 PRO ESS asztali DAC és fejhallgató erősítő tesztje – izmos mindenes

4.5

Felütés – egyszer volt, hol nem volt

A Fiio egyike azoknak a cégeknek, melyek a mobil / számítógépes zenehallgatás piacát megteremtették hordozható lejátszóikkal és USB DAC/fejhallgató erősítőikkel. Az első USB DAC-om a FIIO E7 volt 2010-ben, melyet csatlakoztatni lehetett az E9 dock-hoz asztali használat esetén. Az E9 design elemei – fekete szálcsiszolt aluminium ház az elején nagy méretű potméterrel jelen teszt alanyán, a FIIO K5 PRO ESS-en is visszaköszönnek 🙂 A FIIO K5 PRO ESS-t az AKM gyár sajnálatos leégése hívta életre, az eredeti K5 PRO-ban ugyanis az AKM nagyon népszerű, Velvetsound sorozatba tartozó AK4493 DAC chip muzsikált. A legtöbb konkurens gyártóhoz hasonlóan a Fiio is elsődlegesen az ESS felé fordult hiánypótlásért – a K5 Pro-ban az ESS ES9038Q2M chippel helyettesítették az AK4493-at.

Külsőségek, belsőségek – elegáns külső, nyers erő

A K5 Pro ESS modern, napfényben szivárványos hatású dobozban érkezett.

A bevezetőben leírtakkal összhangban az eszköz külsőségei lényegében változatlanok maradtak az eredeti K5 PRO-hoz képest. Ugyanez mondható el az erősítő részlegre – továbbra is a bevált OPA1642 műveleti erősítő és TPA6120 fejhallgató erősítő párosra alapoztak a JRC gyártmányú NJW1195A-re épülő, digitálisan utóhangolt analóg hangerőszabályozással kiegészítve. A Fiio ígéretei szerint a finomhangolásnak köszönhetően jelentős torzítás csökkenést és 3dB dinamika növekedést értek el az első verzióhoz képest.

A K5 Pro az USB mellett, maximum 24bit 96Khz-es jelet támogató COAX és optikai SPDIF digitális bemenetekkel is rendelkezik. Ezeket egészíti ki az RCA line szintű bemenet. Az USB, SPDIF és line bemenetek között az előlapon elhelyezett kapcsolóval lehet váltani. Ez a kapcsoló mellett található meg a 3 állású gain választó, melynek fokozatai 0dB, 6dB és 10dB.

A fejhallgató kimenet kimenő impedanciája 1,2 Ohm, így low gain fokozatban az ultra érzékeny IEM-ek kivételével lényegében szinte minden fülhallgatóhoz megfelelő páros az új K5 Pro. Teljesítmény fronton nem fukarkodott a Fiio. 32 Ohm-os impedanciájú fejhallgatónak 1,5W-ot képes leadni a K5 Pro ESS. Ez azt jelenti, hogy a néhány extrém nehezen hajtható fejhallgató pl. Hifiman Susvara és HE6 sorozat, és hozzájuk hasonló teljesítményt igénylő fejhallgatók kivételével szinte minden fejhallgatóhoz bőségesen elegendő erőtartalékkal rendelkezik a K5 Pro – egy 300 Ohm-os Sennheiser HD650 meghajtása meg sem kottyan neki. Asztali dac+erősítő párostól elvárható módon vonal szintű RCA kimenetek is vannak a hátlapon, így előerősítőként is használható. A K5Pro az MQA szabványt nem támogatja és szimmetrikus be/kimenetekkel nem rendelkezik.

A hangerőszabályzó körüli led-es megvilágítás nagyon elegáns megjelenést kölcsönöz az eszköznek. A kék fény 44 KHz-es, a sárga 48 KHz vagy afeletti mintavételezési frekvenciájú forrás jelet jelez, míg a zöld szín a DSD jelet mutatja.

Hangzás – hosszan hallgatható

Teszt környezet: A forrás egy iFi Audio iPurifier3-al megerősített Raspberry Pi 4 alapú Roon végpont volt, és egy Austrian Audio Hi-X65 fejhallgatóval hallgattam a K5 Pro-t. A fejhallgató erősítő rész tesztjéhez egy Topping D70S-t kötöttem be a vonali bemenetre.

Végre elértünk a lényeghez – hogyan szól a K5Pro ESS? Nagyon kiegyensúlyozott, és természetes hangja. Az Oscar Peterson Trió – Georgia on my mind című felvételét hallgatva feltűnik, hogy a nagybőgő kellően telten és feszesen, jó dinamikával szólal meg – nagyon enyhe közép basszus kiemelés érzékelhető, ami némi melegséget kölcsönöz a hangzásnak. A dobok jól követhetők, bár helyenként talán lehetnének kissé frissebbek, élesebbek a háttérben, a zongora kellően dinamikus és puha egyszerre. A K5 Pro ESS egy újabb példája annak, hogy az ESS chipek megfelelő elektronikával párosítva nem szólnak keményen, fémesen – a K5 Pro ESS ezt messziről kerüli, anélkül hogy a magas tartománya le lenne fojtva.

Az Eagles – Hell Freezes Over (Remaster 2018) albumát viszonylag sokat hallgattam mostanában mióta Tibi és Attila barátom megmutatta. A Hotel California megszólalása, gazdag és testes a K5 Pro-n – megkockáztatom a hosszan hallgatható jelzőt. Az énekhang hiteles, a gitárok finom rezdülései átjönnek, egy picit lekerekítve fémes csengésüket. A K5 Pro ESS széltében szépen széthúzza az egyes hangszereket, mélysége közepes – közel ülünk a színpadhoz, az ének közvetlen előttünk szólal meg. A hangszerek távolsága, szétválasztása jó. Nagyon tetszett, hogy jó forrással a K5 PRO ESS esetében is megélhető volt az, hogy szinte a semmiből szólalnak meg a hangok, az igen alacsony zajszintnek köszönhetően.

A teszt során az USB bemenet mellett a COAX bemenetet is kipróbáltam, és örömmel tapasztaltam, hogy nem hallottam érdemi különbséget hangminőségben közöttük.

És most nézzük meg az egyes komponensek – DAC és fejhallgató erősítő – hogyan befolyásolják az együttes hangzást. A vonal bemeneten keresztül a Topping D70S-re átváltva a hangszerek kissé eltávolodnak, jobban elkülönülnek egymástól, a részletesség megnövekedésével a gitárok kicsit frissebben, élesebben szólalnak meg, az ének hangszíne is kicsit élethűbb, karakteresebb. Még egy lépéssel továbbmenve, a Topping A90 fejhallgató erősítőre átváltva a tér mélysége nő meg leginkább, egyúttal a hangzás fokozott légiessége tűnik fel, még természetesebbé válik a megszólalás ezáltal. A különbségek jól hallhatóak – a K5 Pro ESS részletessége elmarad, megszólalása tömörebb, kevésbe légies, de a közel hatszoros árú Topping kombó nem hagyja állva a K5 Pro ESS-t, csak megjönnek az elvárható extra finomságok. Azt gondolom, hogy a K5 Pro ESS-en belül a fejhallgató erősítő rész talán az erősebb komponens.

A 200 EUR körüli árkategóriában jellemző, hogy a sok elvárt feature mellett a hangzás valamelyik jellemzőjén spórolnia kell a gyártóknak, így pl. a nagyon részletes, de kissé száraz, digitálisba hajló megszólalást választják. A Fiio inkább a szimmetrikus erősítést, ki/bemeneteket áldozta be, cserébe a nyers erő és a jól hallgatható, természetes hangzás érdekében.

Értékelés – jól sikerült frissítés

A Fiio K5 Pro árkategóriájában jó választás, ha nincsen szükség szimmetrikus be/kimenetekre. Legnagyobb erőssége a kis méretéhez képest és árkategóriáján belül kimagasló 1.5W / 32 Ohm teljesítmény. A DAC és a fejhallgató erősítő nagyon jól össze lett hangolva – hosszan hallgatható, természetes a megszólalása, és vonal szintű bemenetén keresztül külső DAC-al is használható a kiforott fejhallgató erősítő részleg, ami az DAC-ok fejlődési ütemét tekintve nagy előny. Kis méretének köszönhetően belépő/induló audiofil asztali integrált eszközként vagy akár irodai hang mindenesként is abszolút el tudom képzelni.

A FIIO K5 PRO ESS-t a KriptonIT Kft. – a FiiO termékek magyarországi disztribútora bocsátotta rendelkezésre a teszthez.

A Fiio K5 Pro árkategóriájában jó választás, ha nincsen szükség szimmetrikus be/kimenetekre. Legnagyobb erőssége a kis méretéhez képest és árkategóriáján belül kimagasló 1.5W / 32 Ohm teljesítmény. A DAC és a fejhallgató erősítő nagyon jól össze lett hangolva - hosszan hallgatható, természetes a megszólalása, és vonal szintű bemenetén keresztül külső DAC-al is használható a kiforott fejhallgató erősítő részleg, ami az DAC-ok fejlődési ütemét tekintve nagy előny. Kis méretének köszönhetően belépő/induló audiofil asztali integrált eszközként vagy akár irodai hang mindenesként is abszolút el tudom képzelni.
Pro
Nagy teljesítmény - 1,5W / 32 Ohm
Hosszan hallgatható, természetes megszólalás
Kiforrott fejhallgató erősítő részleg
Jó minőségű hangerő szabályozó
Kontra
Szimmetrikus be és kimenetek hiánya
MQA nem támogatott
4.5