Miért pont végfok?
Bemutatjuk a Gauss Optheron végfokot, némi előszóval körítve.
Szinte az összes hifista eljut arra a szintre, mikor szükségét érzi a feljebb lépésnek többet és jobbat szeretne a jelenleg összeállított rendszeréből, szeretné a lehető legtöbbet kihozni belőle.
Ilyenkor vetődik fel az örökös kérdés/dilemma, ugyan melyik láncszem cseréje hozná ki a legtöbbet a rendszerből?
Mert miből is áll egy alap összeállítás a legtöbb esetben?
Forrásoldalon DAC/streamer, analóg lemezjátszó esetleg valami szalagos megoldás, jobb esetben valamilyen orsós magnó a maga malomkerék nagyságú orsóival és ezen kütyük jelét felerősítő integrált erősítővel, ami a belépő modelltől kezdve a High-End magasságáig terjedhet, csak győzzük pénztárcával.
A lánc végére van még aggatva ugye a hangfal és a legtöbben arra voksolnának, annak a cseréje hozza a legnagyobb változást, ami igaz is, meg nem is.
Kihagyják ugyanis a képletből, hogy az erősítő és a hangfal, hogyan tud „együttműködni” egymással, szeretik-e egymást és az égben köttetett a házasságuk, vagy csak „érdekházasság” volt a balul sikerült frigy. Sajnos az integrált erősítők jó része (ebben az esetben integráltnak azt az erősítőt nevezzük, ahol az elő és a végfok egyben van az erősítőben) meglehetősen háklis az olyan hangfalakra, ami nehéz terhelést jelent az erősítő számára, meglehetősen kacifántos az impendancia és a fázismenete, bónuszként még eléggé érzéketlen is, így a hallható végeredmény, ami a hifista fülét kényeztetné, az meglehetősen csapnivaló lesz, nem kényeztetni fog, hanem kifejezetten zavarni.
Arról ádáz viták folynak, melyik a rossz ebben az esetben, esetleg az erősítő, ami nem tudja meghajtani a háklis hangfalat, avagy fordítva, maga a hangfal a hibás, a maga induktív és kapacitív terhelésével?
Általában a hangfalak tervezésénél ezernyi dolgot kell figyelembe venni, kompromisszumok sorát kell megkötni, itt nincs ideális, csak optimális megoldás, behatároltak a lehetőségek mind pénzügyileg, mind fizikailag – értjük ezalatt a keresztváltót és magát a hangszórókat – a végén pedig kapunk egy olyan terméket, ami vagy jól sikerült, vagy nem. Lehet remekül szól, de csak bizonyos fajta erősítővel hozza ki magából a maximumot, lehet csapnivaló az érzékenysége, így egy erőmű kell hozzá, ha megfelelő hangerőt akarunk a szobánkban és ezek, meg még számtalan egyéb tényező együttes variációja is elő fog és elő is fordul a való életben.
Mi tehát a megoldás?
Az egyik variáció, ahogy fentebb is jelezve lett, egy olyan erősítő megalkotása, amit nem, vagy csak kevéssé zavar a hangfalak/hangszórók hibája/hibái.
A feladat egyszerűnek látszik első látásra, kell egy olyan erősítő, ami elegendő teljesítményt ad le minden olyan esetben, amikor „összefut” a hangfal hibáival, nem zavartatja magát, ha mondjuk a Himalájához hasonló hegyes-völgyes impendancia menettel kerül szembe.
Itt viszont már jelentkeznek az első problémák, ide olyan tápegység kell, ami ezt kezelni is tudja és ami általában egy több (tíz) kilós transzformátor képében manifesztálódik, mellette a szintén jókora és sok helyet foglaló puffer kondenzátorokkal, nem beszélve a végfok tranzisztorok hűtéséről, vagy netán a csöves megoldásról és máris eljutottunk oda, hogy ez bizony nem igazán fér el egy emberi méretű erősítő házában az előfokkal együtt.
Ezzel az elegáns és rövid felütéssel el is jutottunk a végfok mint olyan létjogosultságához, ez az egyik olyan láncszem a rendszerben, ami alapvetően meghatározza a végső, kapott hangot és valóban egy jelentős előre lépésnek tekinthető.
Színre lép a Gauss Optheron végfok az egyik kis magyar manufaktúra műhelyéből, Nagy Gábor Pál saját kezű tervezésével és gyártásával.
Külcsín
Nem igazán hálás dolog egy végfok kinézetéről írni, hacsak nem valami ezoterikus divattervező álmodta és tervezte meg. Van egy jókora készülékház, ahol van (jó esetben) egy ki/be kapcsoló gomb és slussz. Esetleg mellette pár kis LED, ami visszajelzi a bekapcsolt állapotot és a lehetséges hibákat.
A Gauss Optheron végfok sem kivétel ebből a szempontból, masszív fémház jókora hűtőbordákkal és szellőzőnyílásokkal ellátva, az elején egy nyomógomb (némi Core Audio érzettel) a ki/be kapcsolásra két, kis pirosan világító LED jelzőfénnyel, amiből az egyik a védelem állapotát mutatja, bekapcsolás után körülbelül 5-másodperc alatt kezd el világítani, az jelzi az üzemkész állapotot.
Hátul sincs (hálistennek) túlbonyolítva, van egy pár RCA bemenet és a hangfal csatlakozók, viszont mindegyik minőségi gyártmány. Az RCA bemenetek a készülékház két szélén találhatók, a lehető legmesszebb egymástól, így csökkentve az áthallás és a lehetséges zavarok mértékét.
Ennyi és nem több, de több nem is kell a rendeltetésszerű használathoz.
Nem mellesleg a gyártó 5, azaz öt év! garanciát vállal a termékre, amit igen kevesen lépnek meg, még a High-End gyártók között sem igazán elterjedt.
Bónuszként, ha netán valaki a márkán belül szeretne feljebb lépni, úgy a régi verzió beszámításra kerül és levonódik az új árából.
A motorház alatt
Az összes alkatrész példás rendben van elhelyezve, látszik rajta a gondos gazda keze munkája, nincsnek ad-hoc, utólag odabiggyesztett alkatrészek kiforrott, szép munka az egész belső rész.
A tervezésről és a mögötte álló filozófiáról néhány, a gyártó által írt gondolat itt olvasható:
https://audioworld.blog.hu/2021/04/07/gauss_optheron_mos-fet_vegfokozat
Használat közben
A beüzemeléshez nem kell pilótavizsga, rádugjuk az előfok RCA, vagy az integrált erősítő Pre Out kimenetét a Gauss Optheron bemenetére, ráaggatjuk a hangfal zsinórokat és mehet a bekapcsolás.
Pár másodperc elteltével – amit a fent említett piros LED jelez – üzemkész állapotba kerül a Gauss Optheron végfok és hátra is dőlhetünk a fotelben, élvezhetjük a zenét.
A melegedés minimális volt a teszt alatt, igaz a hangfalak 90dB feletti érzékenységéhez nem kellett túl sok teljesítmény, az előerősítőnek használt Cambridge Audio 851A és a Topping A90 hangerőszabályzója ritkán került a 10-óra állás fölé, így is bőven elég volt a jókora szoba hangerőhöz.
Zajt és egyéb más zavaró hangot nem produkált a Gauss Optheron, az egyetlen hátránya – már ha ez hátránynak tekinthető – a jókora súlya volt, próbáljuk nem ráejteni a lábujjunkra cipekedés közben, ha lehetséges, különben felhördülünk, mint a sebzett párduc, mikor a farkára lépünk.
Fontos megjegyezni, hogy az Optheron (igaz a többi erősítő is) kényes a tápkábel fázishelyes bedugására, sokat lehet javítani (és rontani) a hangon a helyes irányban való bedugással!
A beépített védelem (ha valami gond van) nem csak a hangfal kimenetet némítja le, hanem az egész erősítőt kikapcsolja és körülbelül 15-másodperc elteltével kapcsolható be újra.
Tesztkörnyezet
Cambridge Audio 851A erősítő előfoknak használva, Topping A90 előerősítő módban, forrásként Cocktail Audio X50D digitális futómű, Singxer Audio Bridge, SMSL M400 DAC, SVS SB2000 Pro szubláda, Satori berillium magas és 16-centis hangszórókból épített hangfal, AudioQuest, Viablue, WireWorld, Kácsa kábelek, Tidal és PC-ről zene, ahol Core Audio P24 OCXO USB és Matrix Audio Element H USB kártya szolgáltatta a kimenetet.
Hangminőség
Nehéz úgy írni valamiről – konkrétan itt a Gauss Optheron végfokról – aminek nincs, vagy csak igen kevés „sajáthangja” van, nem nyúl bele a hangképbe, nem torzítja el az eredeti jelet, nem tesz hozzá semmit, semmi olyan saját jellegzetességet – legyen az akár valami kellemes színezettség – amiről fel lehetne ismerni kinek, melyik cégnek a gyártmánya a Gauss Optheron végfok.
Kevés készülék képes olyasmire, mint az Optheron, az Optheron igen jó eredménnyel azt adja vissza, ami a „lemezen” van – némi képzavarral élve – nem színez, nem maszatol, nem operál dübörgő basszussal, nem kínál látványosan fényes és kiemelt magasakat, nem hangsúlyozza a többi kárára a frekvenciasáv egyes részeit.
Az Optheron csak zenél
Teszi mindezt végtelennek tűnő energiával és gyorsasággal, Hans Zimmer prágai koncertjén ez különösen szembe, illetve fülbe ötlő volt, ahol a félelmetes basszustartományt laza könnyedséggel kezelte és adta vissza, felesleges „háj” nélkül, szigorúan pontos basszusokkal operálva, ráadásul ezeket a basszusokat még térben is sikerült neki elhelyeznie. A térhatás itt és máshol is széles és mély volt, a hasonló kategóriájú erősítőkhöz képest jóval mélyebbre nyílt meg hátrafelé, ami ritka és becsülendő erény.
A gyorsaság, a tranziensek és a felfutó élek gyorsasága minden zenén érezhető, Mark Knopfler gitárjain pedig élményszámba megy mikor Mark a „húrok közé csap”, minden apró szösszenet hallatszik, mégsem hat zavaróan, hanem a zene részévé válik, ettől lesz természetes a hangzás.
AC/DC torzított gitárján előbújik belőle a fenevad, lehengerlő dinamikával és erővel szólal meg, hatalmas a különbség a halk és a hangos hangok között, itt (is) érezhető milyen fontos a jó és kellő tartalékokkal rendelkező tápegység.
Intimebb zenét hallgatva, ahol a hangulat a lényeg, Twin Peaks főtémáján finoman bársonyos, egyben lüktető és dinamikus basszusgitárral kényeztette a szőrös szívű tesztelőt, térben puhán szétomolva, körbeölelve a hangfalak közti teret.
Az általános benyomás a Gauss Optheron végfokról az a kivételes erő, semlegesség, gyorsaság és dinamika, ami minden műfajon hallható volt. Viszont megköveteli a jó minőségű forrást, egy éppen kéznél lévő költséghatékony DAC-nál már hiányérzete volt az embernek, ott kicsit száraznak és mélyhiányosnak tűnt a Gauss (persze vélhetőleg nem ilyen forrással lesz párosítva) és a Spotify tömörített zenéinek se nagyon kegyelmezett.
Tidal és Apple Music jó minőségű zenéivel érezte jól magát és a PC-n tárolt és Roon alól lejátszott DSD fájlokkal érezte igazán elemében magát, ott eltűnt a kritikus én és csak a zene élvezetéről szólt a dolog.
A Gauss Optheron az árkategóriájánál jóval magasabb minőségű forrásokat is ki tud szolgálni, ha valamelyik magyar forgalmazó árulná, akkor gondolkodás nélkül megkapná a kivételesen jó ár/érték arányú minősítést és feltétlen ajánlott vételt.
Műszaki adatok
Névleges teljesítmény | 2 x 200 W / 4 Ohm |
Zenei teljesítmény (impulzus szerűen) | 2 x 250 W / 4 Ohm |
Bemeneti érzékenység | 1,2V pp/200W |
Torzítás | 0,03 % Ktot , 2.harmonikus |
Tranziens Intermodulációs torzítás | 0,002% |
Fázislinearitás | +/- 30 fok a teljes sávszélességen, +/- 10 fok 20 Hz-20kHz |
Frekvenciamenet | 1 Hz – 80 KHz -3 dB |
Teljes tömeg | 13,9 kg |
Méretek | 430 x 340 x 140 mm |
Üzemi hálózati feszültség | 230 V / 50 Hz ( 5A ) |
Tervezett élettartam | 25 – 35 év |
Garancia | gyári állapot fenntartása mellett: 5 év |
Elérhetőségek
info@gaussaudio.com, gabor@gaussaudio.hu | |
https://www.facebook.com/gaussaudio | |
Telefonszám | 30-213-8232 |