Felütés – Etymotic gyökerek kicsit másképp
Az Etymotic közel egy évtizedig kizárólag egy rezgőnyelves meghajtós, referencia hangolású fülhallgatókat készített (ER4P, ER4 sorozat, ER3 sorozat). A felhasználói igények változására adott első reakció volt a referencia hangolású SE/SR verzió mellett az enyhe basszus kiemelést alkalmazó XR verziók megjelentetése. Ezek után már nem volt meglepő tavaly az alacsonyabb árkategóriában kihozott, egy dinamikus meghajtós ER2 sorozat SE és XR verzióban.
Az ER2XR lelkes tesztje itt olvasható:
Etymotic ER2XR – referencia a mindennapokra
Gyorstekeréssel időben előre ugorva kb. egy hónapja jelent meg az Etymotic Evo, az Etymotic első, több meghajtós fülhallgatója, jelen teszt alanya.
Az Etymotic hangzatos ígéreteket tett a megjelenése előtt: mélyre menő, részletes basszusok, a megszokott magas részletezú képesség tovább fokozása és a térérzet jelentős javítása – azaz válasz a korábbi modellekkel kapcsolatban felhozott összes kisebb-nagyobb kritikára az értékek megtartása mellett. Lássuk, hogy sikerült az evolúció!
Külsőségek, belsőségek – 3 meghajtó formás házban
A változások finoman szólva szembetűnőek – az ER sorozatra jellemző, minimalista vékony alumínum cső a múlté. A fülkaréjba illeszkedő öntött fém ház lépett a helyébe az Etymotic-tól megszokott kék szín egy új árnyalatában. A változás egyik oka, hogy kellett a hely a három rezgőnyelves meghajtónak, melyek közül kettő a mélytartományt szolgálja ki, míg egy meghajtó fedi le a közép és magas tartományt kettő keresztváltót közbeiktatva.
A korábbi kissé minimalista kábelt leváltották, és ez lett a legmegosztóbb döntés az Etymotic részéről. A dán illetőségű fülhallgató kábel specialista Estron BAX G2 nevű kábelét mellékelik T2 csatlakozós változatban, 3,5″ jack dugóval szerelve. https://www.linum.dk/products/linum-g2-bax/ A kábel megdöbbentően vékony, és ez a kinézet sokakat ‘megtévesztett’. Ez egy erősített szerkezetű, színpadi monitoring használatra is tervezett kábel. A kettős csavart elrendezésen belül 84 ezüstözött réz szálat tartalmaz Litz szerkezetben, mindössze 1,5 Ohm impedancia mellett, ami az ultra alacsony impedanciájú fülhallgatók kivételével lényegében bármely fülhallgató ideális, transzparens hangú párosává teszi.
A T2 egy szabványos csatlakozó, az MMCX-el ellentétben kimondottan fülhallgatókhoz tervezve, mellyel tökéletes kontaktot ígérnek akár 1000 kábel csere mellett is. Én ebből kb. százat biztosan abszolváltam a teszt alatt 🙂 , és tökéletes a működés. A kábel szerintem nagy előrelépés a korábbi Etymotic modellekekhez mellékelt kábelekhez képest hangminőségben és használhatóságban is. Vékonysága miatt olyan mintha nem is lenne kábel a fülhallgatón, ami szemüveg viselés esetén kimondottan előnyös. Kábelzajt nem tapasztaltam, és összegubancolódásra sem volt hajlamos. A T2 csatlakozó műszaki előnyei mellett hátránya, hogy nem olyan elterjedt, mint az MMCX, így a már esetleg meglevő mmcx csatlakozós kábelek nem használhatók az EVO-val. Számomra a másik szívfájdalom a normál 3,5″ sztereó jack dugó volt. Legtöbb forrásom szimmetrikus erősítést és kimenetet kínál, így azokkal ez a kábel nem használható. Azért a felvetett dolgokra van megoldás, melyet a hangzás blokkban majd bemutatom.
A dobozban a fülhallgató és a kábel mellett kábel összesfogó gumit, elegáns kerek fém tartódobozt és hordozó szütyőt is mellékelnek.
Kényelem – a mélység titka
Az Etymotic fülhallgatók az elképesztő, kb. 35db zajszűrés eléréséhez nagyon mély fülbe helyezést igényelnek. Korábban csak a három lamellás, “vízszintes fenyőfa” párnát adták az ER sorozathoz, ami lényegében a dobhártyát simogatta, és a behelyezése odafigyelést igényelt. A két lamellás párna bevezetése sokat javított a kényelemérzeten – ezzel már nekem sincsen problémám – a behelyezése elég gyorsan elvégezhető, és hosszabb távon is elég kényelmes. Az EVO-hoz mellékelnek egy 3 lamellás, klasszikus párnát is aszkétáknak, de szerencsére a szokásos hab párna mellett most már S, M, L, XL méretben adnak két lamellás párnát is adnak hozzá.
Az új fülhallgató ház formája szerintem nagyon jól sikerült. Nagy mérete ellenére nagyon jól belesimul a fülkaréjba, és a mély behelyezés miatt viszonylag nagy tömege ellenére is hosszú távon, kényelmesen használható. Több órán keresztül zenét hallgatva sem éreztem zavarónak, nem igazán vettem észre. A stabil tartást nagyra értékelem azok után, hogy különféle fülhallgatókkal mennyit küzdöttem a jó és tartós fülbe illesztésért többféle fülpárnát is kipróbálva.
Hangzás – hosszan hallgatható részletek
A tesztelést elsőslegesen a gyári két lamellás párnával és gyári kábellel, Topping D70S + A90 pároson végeztem, kiegészítve némi iBasso DX160, Chord Mojo és E1DA 9038S G3 használattal. A specifikus tapasztalatokat a párosítás részben osztom meg Veletek.
Részletező képesség
Az Evo szerintem az eddigi legrészletesebb hangú Etymotic fülhallgató, maga mögé szorítva az ER4XR-t is. Mindez megtapasztalható Hans Zimmer Live in Prague
lemezét meghallgatva is. A rengeteg hangszert felvonultató részekben is jól nyomon követhetőek az egyes szólamok, hangszerek – nem esik szét a hangzás. A részletező képességben árkategóriájában, sőt valamivel afelett is jól teljesít.
Hangolás, dinamika, tér – távolságtartó feszes részletek
Az Etymotic egyik ígérete volt a ‘purest bass’, és ezt szerintem kiválóan sikerült teljesíteni. A két, basszusra delegált meghajtó alapján sokan azt gondolták, hogy ez lesz az Etymotic basshead fülhallgatója. Szerencsére és természetesen távolról sem ez történt. Az EVO basszusának mennyisége kb. félúton van az ER4XR és az ER2XR között, ami az ideális középút.
Ez látható a következő frekvencia átvitel görbén is:
https://crinacle.com/graphs/iems/graphtool/?share=IEF_Neutral_Target,EVO_Ety,ER4XR
Az EVO hangolása szerintem minta értékű – nagyon természetes és kiegyensúlyozott. Az Etymotic kiindult a saját, semleges hangú diffuse field cél hangolási görbéjéből, és úgy egészítette ki basszus kiemeléssel, hogy az a szubbasszus tartományra fókuszál. 200 Hz-ig intenzíven fogy el a kiemelés, és onnan óvatosan egyenesbe áll görbe. Ennek eredményeképpen a basszusok nem szólnak bele a középtartományba. A két basszusra dedikált rezgőnyelves meghajtó összehangolása kiválóan sikerült. A szubbasszusok mélyre lemennek, jól hallhatóak, fizikai (rezgés) élményt közepes mértékben adnak. A közép basszusok kristálytisztán követhetőek, a kiváló rezgőnyelves meghajtóknak köszönhetően gyorsak, feszesek és a testesség sem hiányzik. FrauContrabass Comes Love https://tidal.com/browse/track/88057733 című számában vagy a Musica Nuda-tól az I will survive feldolgozásban
a basszus hihetetlen természetesen, telten, ezer apró részlettel szólal meg. A nagybőgő hangját, sok kis rezdülését, reccsenését fantasztikusan adja vissza az Evo. A rezgőnyelves meghajtók gyorsak, cserébe a lecsengésük rövid – ezt a technikai korlátot az Evo sem tudta kiküszöbölni, de ez nem is elvárható, és nem érzek emiatt érdemi hiányosságot.
A középtartományra az Etymotic az Evo esetében extra nagy felbontású nagyítóval tekint. Az énekhangok és az akusztikus hangszerek (is) nagyon részletesen, élethűen szólalnak meg. A Chesky Records Worlds Greatest Audiophile Vocal Recordings Vol II. lemezét hallgatva is rengetegszer rácsodálkoztam az énekhangok természetességére, mintha előttem énekelne az előadó – emeljük ki ezek közül talán a Something so Right-ot Alexis Cole előadásában.
Nem csak az énekhangok állnak jól az Evo-nak. Az akusztikus hangszerek, pl. zongora és a (középkori) gitárok is nagyon életszerűek. Példaként említsük meg a Le Trio Joubran alábbi lemezét:
Sokszor hallottam Lukács Miklós barátom Cimbiózis trióját élőben. Az Evo hihetetlen jól adta vissza a villámgyors cimbalom futamok keménységét és a húrok csengését, illetve azok összjátékát az ütős, feszes nagybőgő és dob alappal:
A magas hangokat is kiváló részletezéssel hozza az Evo egészen a legmagasabb hangokig bezárólag. Az Etymotic a magasak terén kicsit visszafogottabra hangolta az Evo-t. Ha valamibe mindenképpen bele kell kötnöm, akkor ez lehet az egyik. Miles Davis Tutu című albumán
a trombita nem harap annyira, mint ahogyan megszoktam (abszolút nem rossz, de hallottam már jobbat), és ugyanezen okból a cinek fémes íze is kicsit tompább.
Koherencia, azaz a hangzás egységessége terén az Evo nagyon magasra tette a lécet. A három meghajtó összehangolása nagyon jól sikerült. Egyik frekvencia tartomány sem lóg ki az összképből, teljesen egyben, egységesen szólal meg a zene az Evo-n.
Az Evo-val szerintem nagy részben sikerült kiköszöbölni a rezgőnyelves meghajtók kissé mesterséges, fémes hangszínét. A mély tartományban nem érzékeltem, csak a felső közép tartományban és a magas hangoknál hallottam ki néha. Az ER4XR esetében ez sokkal dominánsabb, és nekem helyenként zavaró volt. Bravo Etymotic.
A basszusok egyhangúságának felszámolása mellett az Etymotic másik ígérete a térhatás javítása volt. Ez részben sikerült – megszűnt a fejen belüli megszólalás érzete, az EVO-nak korrekt térérzete van, széltében a füleken túl kitolja a hangokat. A megszólalásnak van kellő magassága, és némi mélysége, így az EVO-nak kissé ovális tere van. A kissé korlátos méretű teret kompenzálja a hangok ultra precíz pozícionálása. A hangszerek és effektek esetében jól érezhető a megszólalási hely, távolság és a közöttük levő tér. Jól szemlélteti ezt a Brandt Brauer Frick trió Decades című száma is.
Dinamika terén az EVO jó a gyári párnakkal, de nem alkot kiugrót. A megszólalás gyorsasága megvan, de a hirtelen dinamika váltásokkor korlátozott a ‘beütés’ intenzitása. Ez jól érzékelhető pl. Lorn – Drawn out like an ache című számát hallgatva.
Az eddig leírtakkal összhangban az Evo a zenei stílusok sokaságát képes élvezetesen és élethűen megszólaltatni. Kezdjük azzal, hogy mi áll neki kevésbé jól: Hip-Hop (a közép basszusok extra kiemelésének üdvözítő hiánya, természetes hangolása miatt), szubbasszus orientált elektronikus zenék, pl. trap, dubstep, illetve az opera a kissé megfogottabb magasak miatt. Progresszív, komplex elektronikus zenék pl. Massive Attack, Lorn, stb. cserébe nagyon évezetesek az EVO-n mert minden kis effekt jól hallható és követhető a keverésben. Akusztikus és vokális zenék, pop, jazz, klasszikus rock hazai pálya az Evo-nak, és (nem) meglepő módon 80s rock és metál is nagyon jól szólt rajta köszönhetően gyorsaságának és kiváló basszusának.
Finomhangolás, tippek-trükkök – párnacsata és egyebek
Párnák
A gyári párnákkal jól szól az Evo, de egyéb elérhető párnákkal szerintem még érdemben javul a hangminőség. Az ER4XR-hez nagyon ajánlották a SpinFit CP800 párnát. Rendeltem egyet, és… óriási csalódás volt 🙁 Az EVO hangolásához nem illeszkedik, mert a teljes mélytartományt megemeli, ami a szubbaszusoknál élvezetes volt (ezzel a párnával volt a legerősebb a szubbaszus), de a közép mélyek túltelítettek lettek tőle, és a középtartomány veszített transzparenciából. A Comply illeszkedő párnája viszont nagyon tetszett. Erőteljesebbek lettek a szubbasszusok, de nem emelte ki a közép basszusokat, viszont talán még tisztábbnak, feszesebbnek éreztem őket. A közép tartomány és a magasak nem változtak érdemben, és a tér mélységérzete kicsit jobb lett. Hasonló eredményt értem el a Symbio F párnával ‘a’ típusú adapterrel. A középtartomány kicsit talán még légiesebb volt a Symbio F-en, míg a közép mélyek a Comply-on szóltak talán picit még feszesebben. Mindkettő párnával sokkal dinamikusabbá, élőbbé vált a hang. Miután kipróbáltam ezeket a párnákat már nem használtam a gyári párnákat, mert megszüntették az Evo számomra kissé távolságtartó megszólalását.
Kábel
A gyári kábellel jól szól az Evo, de szimmetrikus csatlakozással sokkal jobbnak hallottam a dinamikát és a tér leképezést (pozicionálás, légiesség és mélységérzet). Mit tehetünk ha szimmetrikus forrásból szeretnénk hajtani az Evo-t? Megkerestem a Linum-ot, és azt a választ kaptam, hogy a gyári kábel alkalmas szimmetrikus kábelezésre – a 3,5″ jack lecserélhető szimmetrikus csatlakozóra. Én az ilyen jellegű dolgokat a Kácsa Audio segítségével szoktam megoldani. Náluk pl. beszerezhető több árkategóriájú szimmetrikus csatlakozó, és kiváló minőségben meg tudják csinálni a cserét. Természetesen számos más cég vagy szakértő is meg tudja ezt oldani.
A gyári nagyon kábel jó, de mindennél van jobb. A Linum is kínál egy Superbax nevű kábelt akár szimmetrikus csatlakozóval is, de a 350 EUR ár nem kicsit lelombozott. Viszont gondoltak a kísérletező kedvű zenerajongokra is szerencsére. A webshopjukban elérhető T2 csatlakozó Linum® DIY accs T2 male néven szállítással együtt 35 EUR-ért. Rendeltem egyet, és a kiváló ISN Audio SC4 típusú, ezüst-réz hibrid kábelemen lecseréltettem az MMCX csatlakozót a T2-re. Még egy szintet lépett előre az EVO dinamika, szubbassusok megszólalása, részletesség és magasak légiessége terén.
Szűrők
Az Etymotic fülhallgatók hangja filterekkel hangolható. Az Evo alapból a zöld filterrel jön – adnak hozzá egy tartalék filter párt és speciális csavarhúzót is. A zöld filter az öt féle filter közül a középső, azaz a konzervatív hangolást képviseli. A filterekről találtam egy jó tesztet:
A filterek a magastartományt érintik szinte kizárólag. Az idézett cikk alapján akik alapvetően elégedettek az Evo magasaival, de kicsit kevés nekik a magasak ‘harapása’ azok a barna filter használatával várhatóan korrigálni tudják ezt.
Párosítás
Az Evo impedanciája 47 Ohm és érzékenysége 99dB, így telefonról is hallgatható, de dedikált erősítővel rendelkező, jó minőségű forrással jelentősen jobb lesz a hangja. A Topping kombóval kiválóan szólt az Evo medium gain-en 9 óránál. Élettel teli, részletes, természetes, feszes jelzők jutnak eszembe, mélyre lemenő szubbasszusokkal. Az E1DA 9038S-el nagyon precíz, analitikus lett a megszólalás, feszes, ütős mélyekkel, friss magasakkal. A DX160-al sem volt rossz, de talán kicsit kevésbé alkotott jó párost, a DX160 kiegyensúlyozottságával, nem színezett, kissé steril hangjával kombinálva kevésbé volt életteli a zene. A Chord Mojo feszes mélyei és légies közepe nagyon élvezetessé tették az EVO-t azzal együtt, hogy a Mojo magas tartománya kissé visszafogott. Ha párosítás sorrendet kell mondanom: Topping D70S+A90 > Chord Mojo > E1DA 9038S G3 > iBasso DX160.
Még egy dolgot érdemes megjegyezni: az Evo szereti a kicsit testesebb hangú forrásokat, amit az is megerősített, mikor a D70S és az A90 közé bekötöttem a iFi iTube csöves előerősítőt, tube buffert. Az énekhangok és akusztikus hangszerek kaptak egy kis plusz bársonyosságot, teltséget, ami nem ment az Evo által ránk öntött részletek rovására.
Értékelés – referencia fun hangolás
Az Etymotic Evo legnagyobb érdeme a magas részletező képességgel társuló hihetetlenül természetes, kiegyensúlyozott hangolása. Azt vettem észre, hogy az utóbbi időben egyre kevésbe akartam más fül/fejhallgatót elővenni a zenék többségénél. Lehetne még tágasabb és mélyebb a tere, és egyes stílusokhoz kicsit kevés a dinamikája, de igazából ezek olyan mértékű korlátok, amikkel bőven együtt lehet élni, és ezt olyan valaki mondja aki imádja a Symphonio Dragon 3 earbudja hatalmas terét. Miután kipróbáltam Comply és Symbio F hab fülpárnával úgy döntöttem, hogy megveszem a tesztre kapott fülhallgatót. Hangolás terén nálam az Evo lesz a referencia fülhallgató mostantól.
Az Etymotic Evo-t a Muzix Group Kft. az Etymotic márkaképviselet bocsátotta rendelkezésre a teszthez.
5% kuponkód https://muzix.hu – Futureware-5%