Felütés – miért nem?
Meglehetősen ádáz viták dúlnak hifista körökben a hálózati lejátszás mikéntjéről, melyek azok a készülékek, amik meghatározzák a netről és/vagy a belső hálózatról fogadott és küldött adatok (hang)minőségét.
Ha csak az elvet nézzük, akkor elvileg a TCP/IP hálózaton száguldó bitek mindig korrekt és pontos adatot szolgáltatnak, ez maga a TCP/IP hálózat felépítéséből, hibajavításából és elvéből adódik.
Elvileg lehetetlen és kizárható, hogy bárminemű különbség legyen a küldött és a fogadott adatok között. Hogyan is ne, igen nagy káosz lenne, ha mondjuk egy banki átutalásnál hiányozna, avagy egy plusz bit kerülne a forgalmazott adatsorba… ergo lehetetlen minőségi különbséget feltételezni, ha mondjuk a Tidalt hallgatjuk netről, vagy a Spotify műsora szól az aktuális DAC-ból, streamerből a netes előfizetésünkhöz kapott modemen keresztül.
Vagy mégis? a HydraSound szerint igen
Ez az elv, amivel nehéz vitatkozni.
A gyakorlat azonban mást mutat, másképp szól az adott kütyü, ha a digitális összeköttetésnél kicseréjük a kábeleket, másképp szól ha hálózati kártyát cserélünk és másképp szól ha a modem után még rákötünk egy, precíz órajellel megtámogatott routert/switchet.
A miértekre nehéz, sőt szinte lehetetlen pontos és kimerítő választ adni, mérni pedig (legalábbis azokkal a mérési metódusokkal amik most vannak „használatban”) nem igazán tudjuk.
Feltehetőleg és a jelen irányzat szerint nagyban befolyásolja a kapott hangot ha pontos és precíz órajelekkel támogatjuk meg az adatcsomagokat, nem beszélve a minőségi tápellátásról, ami mindennek az alfája és omegája.
Ha ezeket használjuk, bizony változik a hang, mégpedig az előnyére.
Különböző audiofil oldalakon számtalan lehetőség van spéci szerkentyűk vásárlására, köztük egy switchre is beruházhatunk általában horror áron, amit sajnos nem mindenki engedhet meg magának.
Kis hazánkban egyre több kis gyártó „cég” próbál magának teret nyerni a hifi minden területén és szinte minden kategóriában, legyen az kábel, erősítő, avagy éppen egy switch. Ami dicséretes és tiszteletreméltó dolog, főleg annak a fényében, hogy ezek a gyártók általában elérhető áron nyújtják azt a minőséget mint, amit a jóval drágább külföldi társaik.
Egyik ilyen gyártó a Hydra Sound, ami számtalan kiegészítőt gyárt a hifisták részére, legyen az kábel, elosztó, tápegység vagy switch.
D-LINK DGS-108 mod – pimp me up
Jelen tesztünk tárgya a Hydra Switch-8 Audiophile LAN elosztó ami egy D-LINK DGS-108 alap switch-ből lett ki/átalakítva itt a gyártói leírás:
„Ethernet 1Gbit/s 8Slot
Ethernet-Standard (IEEE 802.3az EEE)
Ultra Low Jitter and Low Latency
LDO linear regulator for +3.3Vio
LDO linear regulator for +1.1Vcore
Low phase noise Driscoll XO with AT-cut crystal
D-Link DGS 108e modifikációja, precízebb órajellel, szeparált tápellátással, extrém alacsony zaj és jitter.
Külső analóg táppal kiegészítve, még a nagyon kiemelkedő minőségű rendszereknél is minimum egy szintet képes emelni a minőségen. Hatása olyan jellegű, amit például kábelekkel nem nagyon lehet előidézni.
Minden letisztul és magától értetődő, sötét háttérből előbukkanó nagy dinamikájú hangzást kapunk minden apró részletet megjelenítve, de minden zavaró tolakodás nélkül. A dinamikában nagyon kiugró előre lépésre lehet számítani, pontos pincéből jövő mélyhangokkal, azonnal beleszeret az ember és szeretné az összes lemezét azonnal végig élvezni, mert annyi az új információ és muzikális hatás.”
Kinézet, szolgáltatások – a lényeg belül
Erről nem nagyon van mit írni, pont ugyanúgy néz ki, mint a többi switch és pont ugyanúgy működik, van 8-darab Ethernet port, amelyek bármelyike lehet ki és bemeneti port egyaránt, azaz mindegy hova dugjuk a be és kimeneti kábeleket, a kiosztást megoldja a switch belső vezérlése.
Kapott még egy Hydra logót a tetejére és egy Ground aljzatot, az alapvető változások belül történtek.
Használat közben – csak könnyedén
Ez is rém egyszerű, rádugjuk a modemból kijövő Ethernet kábel, rákötjük a kimenő kábeleket a készülékek Ethernet portjára (PC, Streamer például) és működik. Driver nem kell hozzá, ellenben minőségi LAN kábel erősen ajánlott opció.
Ha a vételkor kiválasztjuk az opcionális tápegységet hozzá, akkor természetesen azt is be kell dugni a switchbe, ami szintén nagyon ajánlott lehetőség.
Tesztrendszer
Cambridge Audio 851A erősítő, Cambridge Audio 851N streamer, Musician Pegasus R2R DAC, Topping D70S/D30 Pro, Cocktail Audio X14, N15D, N25, DynaVoice CA 802 BT, Singxer SU2 Bridge, WireWorld LAN kábelek, PC és zene minden formátumban és mennyiségben, Tidalról, helyi hálózatról, netes rádiókból és minden egyébről, ahonnan streamelt zene előfordul.
Hangminőség – érezhető javulás
Vannak hifisták, akik ragaszkodnak ahhoz az elvhez – ami elv egyáltalán nem elvetendő, sőt erősen ajánlott minden műszaki gondolkodású embernek – ami szerint, ha valami dolog nem mérhető, az nem is létezik. Ebben teljes mértékben igazuk van. A kérdés itt az, vajon mindent mérünk, ami befolyásolhatja a hangot? Egészen biztosan nem hagyunk ki valamit, valahol?
Ugyanis szembe menve az elvekkel, a Hydra switch bizony befolyásolja a hangot, mégpedig bőven hallhatóan és jó irányba. Mégpedig minden zenén ugyanabba az irányba, finomabb nagyobb felbontású lesz a hang, a zavaró felhangok eltűnnek a magas tartományból, az egész előadás kifinomultabbá, jobban hallgathatóvá alakul át.
Pontosabban pozicionált és kézzelfoghatóbban megjelenő hangszerek/énekesek jelennek meg a hangfalak között, széltében és mélységben is nagyobb lesz a levegő, tágasabb lesz a színpad, ahonnan a zene szól.
A legnagyobb változás a magas tartományban történik, eltűnik a digitális „íz” a streamelt anyagokból, legyen az bármelyik streaming szolgáltatótól streamelt anyag, kitisztul a néha zavaróan a zenére rárakodott, a felső tartományt egybemosó „felhang”. Nagyságrendileg kitisztulnak a felharmonikusok, nem érezzük úgy, hogy azonnal le kell halkítani az erősítőt, könnyebb a fülnek és az agynak „szortírozni” az információt, ami igen jó hatással van a hosszútávú zenehallgatásra, eltűnik a fárasztó jelleg a hangból.
Nincs értelme külön-külön kitérni adott zenére, zeneszerzőre mert minden zenén ugyanúgy működik, ugyanazt a jó irányba történő változást mutatja mindenhol.
A kipróbálás a szintén Hydra által gyártott Zeus II Analóg Ultra táppal történt, ami szintén sokat hozott a konyhára, stabil alapot adott a switchnek, nem nagyon lehet összehasonlítani hangban a switch gyári tápjával.
Ami tápnak érdemes és kell pár napot hagyni a bejáratódásnak, utána nyeri el a végleges hangját és működik, ahogy kell.
Értékelés – Van egy jó és egy rossz hírünk
A rossz, hogy bizony egy switch is befolyásolja a kapott hangot, ha a rendszerünkbe kötjük, a jó az, hogy ez egész elérhető áron van, vagy inkább fogalmazzunk úgy, hogy ezért az árért nem nagyon van olyan lehetőség, ami egyértelműen és mindig jó irányba befolyásolja a hangot, ahol nincs a pro és kontrában kontra, csak pro van.
Ha valaki áttért a hálózati lejátszásra, vagy csak finomítani szeretné a rendszerét, annak vétek kihagyni egy jó switch beszerzését, melegen ajánlott mindenkinek