Felütés – trio infernal
A kínai hifi honfoglalás egyik éllovasa a Topping, a Topping-SMSL-Gustard trió tagjaként mára olyan termékpalettát épített ki, mellyel a felső kategóriáig bezárólag érdemben képviselteti magát. Az A50S fejhallgató erősítő és az NX4 hordozható DAC és fejhallgató erősítő tesztje illetve az A90 fejhallgató erősítővel eddig szerzett tapasztalatok is mind ezt támasztják alá. A Topping 30-as sorszámú modelljei az alsó közép kategóriás sorozat tagjai, azon belül is az E30 a rendkívül népszerű D30 DAC utódja.
Külsőségek, belsőségek – letisztult
Az E30-at az AKM4493 chip köré építették, mely az AKM VelvetSound sorozatának egyik legnagyobb példányszámban eladott modellje. Az USB bemenetet az utolsó előtti generációs XU208 chipset kezeli, míg az coax és optikai SPDIF bemenetek mögé egy AK4118 jelfeldolgozót ültettek – melyet a legendás WM8804-hez és WM8805-höz hasonló megbecsülés övez mára. PC-n a Thesycon által készített USB drivert kell installálni, hogy a maximális 32bit 768KHz PCM jelfeldolgozás elérhetővé váljon.
Az E30 meglepően apró, ahogyan az képeken is látható. Fényes ezüst vagy fekete színű szálcsiszolt alumínium házat kapott, és továbbvitték a D10-en debütált narancssárga monokróm led kijelzőt. Mielőtt bárki megijedne, hogy a nappalijába egy 80s érzetű, fényesen világító eszköz kerülne – szeretnék mindenkit megnyugtatni, hogy nagyon igényes lett a kivitel. Többek között a kijelző fényere is három fokozatban állítható a mellékelt távirányító segítségével – az utolsó fokozatban már egészen visszafogottan halvány a fénye. Az E30-hoz mellékelnek egy USB A csatlakozós tápkábelt is, mellyel számítógép USB portjáról vagy külső USB kimenetes tápegységről is tudjuk üzemeltetni az eszközt. Egy pillanatra időzzünk el a kezelésnél.
Az előlapon egy gomb kapott helyet az érintés vezérelt bekapcsológomb, mely bekapcsolt állapotban a bemenetek közötti váltást vezérli. Standby módban 3 másodpercig nyomva megjelenik a választott üzemmód (DAC vagy preamp) és még egy másodperccel tovább nyomva vált közöttük. Az összes többi funkciót a mellékelt távirányítóval lehet vezérelni.
Ennek segítségével
- is lehet az eszköz preamp és DAC módja között váltani,
- ki/bekapcsolható az auto standby mód
- állítható az RCA vonal szintű kimenet hangereje, azaz az előerősítő mód jelszintje,
- tudunk a hat PCM és kettő DSD szűrő között váltani, és
- szabályozható az előlapi világítás fényereje 3 fokozatban.
Az E30 az AKM4493 beépített szűrői közül enged választani. PCM jel esetén az alábbi lehetőségek állnak rendelkezésünkre + az alapértelmezett a 3-as szűrő
- 1 – Sharp roll off
- 2 – Slow roll off
- 3 – Short delay, sharp roll off
- 4 – Short delay, slow roll off
- 5 – Super slow roll off
- 6 – Low dispersion short delay
DSD esetén az alapértelmezett 39kHz és 76kHz beállítás között lehet váltani.
A szűrők hatása között nem észleltem óriási különbségeket – a 4-es szűrő állt a legközelebb hozzám, azt éreztem a leginkább kiegyensúlyozottnak.
Hangzás – hosszan hallgatható zenegép
És a szűrőkkel el is érkeztünk a legfontosabb részhez, azaz hogyan szól az E30. Röviden, megfelelő tápellátás esetén az árához képest fenomenálisan, csak úgy folyik belőle a zene. Ez nem meglepő az E30-ban használt AKM4493 chip miatt – persze nem mindegy milyen körítést kap. A Lotoo PAW6000-ben remekelt, de azért hallottam már nem annyira meggyőző implementációt is.
Annak érdekében, hogy a lánc más eleme ne legyen szűk keresztmetszet a tesztelés Kácsa Audió felső kategóriás RCA-RCA kábelekkel csatlakoztatott Topping A90 erősítővel, Sennheiser HD6XX és Simphonio Dragon 3 fej- illetve fülhallgatóval történt. A forrás iBasso DX160 volt USB bemeneten bekötve, illetve egy felső kategóriás Raspberry Pi alapú forrás coax spdif bemeneten keresztül csatlakoztatva.
Az E30 hangjában elsőre a akusztikus hangszerek és énekhangok természetessége fogott meg. Cassandra Wilson – Red guitar című számában a fátyolos énekhangot fantasztikusan puhán kísérte az elektromos gitár, míg az akusztikus gitár pengetése, a húrok fémes rezgése és lecsengése is nagyon hihetően szólalt meg. Az olcsóbb kategóriás DAC-ok esetében oly sokszor előforduló vékonyka hangszerhangoknak nyoma sincs – a hangszereknek kellő súlya van az E30 előadásában. A Musica Nuda kiváló Live a Fip albumát hallgatva a nagybőgő hangszíne karakteres, testes, a hangszer vázának helyenkénti recsegését is jól visszaadja az E30. Itt érdemes talán megjegyezni, hogy az E30 nem referencia DAC-nak készült, hanem kiváló minőségű mindennapi örömteli zenehallgatásra tervezték. Ezt támasztja alá, hogy nem törekedtek a teljesen kiegyensúlyozott hangolásra, a közép mély tartomány és a középtartomány alja kissé meg van emelve, ‘el van engedve’. Ez szerencsére nem jár együtt azzal, hogy a mélyek elnyomnák, színeznék a középtartományt, csak a tartományba eső hangszerek pl. a basszusgitárok jelenléte, dinamikája kissé erőteljesebben prezentált. Elég ennek konstatálásához a Daft Punk – Get lucky számát meghallgatni. Sok dac esetében beleestek abba a hibába, hogy ez a hangolás a basszusok elmosódásával együtt járva már puffogóvá válik, ezzel elfedve a zene kis finom részleteit. Az E30 messziről elkerüli ezt a hibát – a mélyei ütősek és feszesek. Szerencsére a szubbasszusok is kellő erővel és részletezettséggel prezentáltak, így nem válik egyhangúvá a basszusokban gazdag számok megszólalása. Érdemes még megemlíteni, hogy a mélyeket egyszerre igen dinamikusan és mégis kellően puhán tudja visszaadni az E30. Analóg szintetizátorokban gazdag zenék, a Yello vagy akár a Depeche Mode Black Celebration lemezétől kezdődő korszakának albumai is mind nagyon élvezetesen szólnak ennek köszönhetően az E30-on.
A középtartományról érintőlegesen már esett szó. A bársonyos női énekhangok pl. Peggy Lee eredeti Fever felvétele mellett a férfihangok kimondottan gazdagon, erőteljesen jelennek meg. Jól szemlélteti ezt a ZZ Top Blue Jeans Blues című balladája is, melyben az elektromos gitár riffek, finoman lépkedő basszusgitár blues alap és dobkíséret előtt igen karcosan, erőteljesen szólal meg az ének. A klasszikus jazz zenék szorgosan lépkedő zongorafutamai esetében a zongoraleütések frissen, dinamikusan és mégis puhán hangzanak, képesek valódi klub hangulatot teremteni az E30-on. A magas tartomány terén sincsen szégyellnivalója az E30-nak – a magas tartomány teteje nincsen levágva, de a teljes hangzás jó értelemben vett puhaságához igazodva ez is mentes minden harsányságtól, keménységtől, nem akarja összes részletet a hallgató arcába vágni. A szoprán ének kétélű fegyver – a részletességet kissé túl erőltető, és a légiességet a felső közép és magas tartomány túlprezentálásával elérni kívánó dac-ok esetében az opera felvételeken a szoprán hangok hamar élessé, bántóvá tudnak válni. Az E30 esetében a szoprán szólók is élvezetesek tudtak maradni, és ugyanez volt elmondható a virtuóz hegedű szólókról is.
Az E30 hangja friss, nagyon dinamikus, és kellően részletes is, de az utóbbiban árkategóriájának szintjét hozza. Amiben viszont messze meghaladja azt, az a térábrázolás. A színpad szélessége mellett mélysége is jóval átlagon felüli – a koncertterem érzést abszolút képes megadni. Ehhez persze a tér mérete mellett az is kell, hogy a hangszereket képes igen pontosan, és egymástól elválasztva elhelyezni és megszólaltatni, szétszórni térben, és összetettebb zenei darabok, pl. szimfónikus művek és kórus darabok esetében is képes ezt megtartani. Ez igen nagy szó. Egy dologról nem esett még szó érdemben – a dinamikáról. E téren sem lesz korlát az E30. Az E30-A90 duót hallgatva nyugodtan állíthatom, hogy egy kellően gyors és dinamikus erősítővel párosítva az E30 képes felvenni a kesztyűt és a tempót. Összességében elmondható, hogy az E30 hangja hosszan hallgatható, de ezt úgy képes elérni, hogy a zene maghatározó részleteit mind
Bemenetek közötti különbségek – illetve azok hiánya
Sok alsó és alsó közép kategóriás DAC esetében az USB bemenet mellé rakott coax és vagy optikai spdif bemenetek jelminősége és hangminősége messze elmarad az USB bemenetétől.
Az E30 esetében erről nincsen szó, az AK4118 jelfeldolgozó szépen teszi a dolgát – az USB és a coax bemenetek hangminősége között nem volt érdemi, nagyságrendi különbség. A támogatott maximális felbontás az spdif bemenetek esetében megáll 24bit 192kHz-nél, de egyéb téren nincsen kompromisszum. Ezt azért tartom nagyon fontosnak, mert az E30 USB-n keresztül egy mini pc-hez, hálózati lejátszóhoz vagy akár egy nVidia Shield médialejátszóhoz kapcsolódva elemében van, és emellett akár a TV optikai kimenetét is rá lehet kötni. Az ilyen típusú használatot erősíti a mellékelt távirányító, a jól olvasható kijelző és az auto standby lehetőség.
Tápellátás – PC USB kapcsolat vs. akku vs P50 lineáris táp
A cikk címében nem véletlen szerepelt a P50 lineáris táp is. Az E30 meghallgatása mellett az is cél volt, hogy kipróbáljuk mennyit tesz hozzá egy jobb áramforrás, elsődlegesen a Topping lineáris tápja a hangzáshoz. Ehhez felütésként röviden bemutatom mit is tud a P50. A megfelelő árnyékolással ellátott toroid transzformátor mellett bőséges kapacitású minőségi kondenzátorok és három ultra alacsony zajú regulátor kapott helyet. A P50-nek 2 darab 1A-es USB kimenete van és emellett kínál egy 15V 1A kimenetet. Ez azért nagyon hasznos, mert ezzel jellemzően képes egy DAC-ot és egy fejhallgató erősítőt is kiszolgálni.
És akkor most térjünk rá a lényegre. Mit adtak nekünk a rómaiak?
- Dinamikát, ja igen dinamikát. A zajszint lenyomásának köszönhetően a hangszerek sokkal erőteljesebben szólalnak meg. A semmiből hirtelen képes ‘lecsapni’ egy hangszer a hallgatóra, majd lecsengve eltűnni a helyszín terében. Ennek oldalágán a mélyek feszessége, gyorsasága is érezhetően jobb lett.
- A hangszerek testessége is jelentősen megnőtt – sokkal inkább éreztem azt, hogy fizikailag megfogható hangszerek szólaltak meg.
- A hangszerek szétválasztása és térbeli elhelyezése jóval pontosabb lett. Ezzel egyidejűleg a lecsengések, a teremben/helyszínen visszaverődő hangok sokkal jobban követhetővé váltak. Végre megjelent az effekt, hogy tisztán érzékelni lehet a levegő rezgését a hangok megszólalásakor, lecsengésekor, nem a semmiből jelennek meg a hallgató számára.
- És ha mindezt össze akarnánk foglalni, akkor a lejátszott zene ‘digitális éle’ csökkent minimálisra, a zene sokkal inkább szabadon hömpölyög, ráomlik a hallgatóra, ahogyan azt rengeteg jól hangosított koncerten megéltem.
Az E30-at meghallgattam az E30-hoz adott USB-táp kábellel a notebook-om USB portjáról táplálva, akkubankról hajtva, majd a P50 táppal. Nagyon érdekes volt mindezeken a lépcsőkön végiglépkedni. Az E30 a notebookról táplálva kellemesen szólt. Természetes és friss volt a megszólalás, és a hangszínek élethűek voltak már így is, de fátyolos, fakó volt a hangja számomra, korlátozott dinamikával. Az akkubankra váltva jelentős pozitív változások történtek. A P50-nél leírt hatások mindegyike jelentkezett kisebb-nagyobb mértékben, de a dinamika terén azért még mindig jócskán elmaradt attól.
Ha egymáshoz képest 10-es skálán kellene jellemeznem az egyes táp megoldásokkal elért hangminőséget, akkor az E30-at PC USB kimenetéről táplálásra 6, az akkus áramellátásra 8, míg az E30-P50 kombóra 10 pontot adnék. Igen, ekkora hangminőség ugrást hozott a P50 – az E30-at minimum egy szinttel feljebb emelte, így kimondottan kompetens DAC lett belőle. USB-ről táplálva köszönő viszonyban nem volt a Chord Mojo-mal, akkuval már kezdte megközelíteni, és a P50-el versenyben volt vele.
Összehasonlítás, párosítás – jó táppal tápos
Az E30 bemutatott hangolása alapján azt gondolom adja magát, hogy a kiegyensúlyozott hangú, vagy a magasakat kicsit erőltető erősítőkkel lesz a legjobb páros. A Topping L30, A50S, A90 sorozata mind kiválóan illeszkedik hozzá.
A Topping E30 igazi ellenfele az iFi Zen Dac. Ha funkcionalitásban vetjük össze őket, akkor a Zen Dac jön ki győztesként. Valamivel drágább, mint az E30, de van beépített fejhallgató erősítője, szimmetrikus kimenete és támogatja az MQA dekódolást. Ezzel szemben az E30 a mellékelt távirányítót, kijelzőt és a coax illetve optikai spdif bemeneteket tudja extra erényként felvonultatni. Másra tervezték a két eszközt – a Zen Dac alapvetően számítógépes zenehallgatásra lett kihegyezve, míg az E30 a nappaliba kívánkozik, egyidejűleg egy hálózati zenelejátszásra képes eszköz (pl. nvidia shield, Raspberry Pi, stb) usb kimenetére és a TV optikai és/vagy egy CD játszó digitális kimenetére csatlakoztatva, azok hangját jelentősen feljavítva.
Ha csak a hangzást nézzük, akkor megfelelő tápellátás esetén fordul a kocka. Az E30 akkus táplálással DAC módban már versenyben van hangban a Zen Dac-al, a P50 lineáris táppal pedig szerintem maga mögött hagyja a Zen Dac-ot a hangzás természetességének, dinamikai tartalékainak és kiváló térbeli leképezésének köszönhetően. A két eszköz között ennek megfelelően nem hirdetnék győztest. A használati szokásokhoz illeszkedően a Zen Dac és a Topping E30 is kiváló választás az alsó közép kategóriában.
Értékelés – joyride
Ha valaki egy univerzálisan (USB és SPDIF bemeneteken keresztül is) használható, kis méretű, megfizethető árú DAC-ot keres fejhallgató erősítő mellé vagy elsődlegesen a nappalijába, azok számára a távirányítható Topping E30 kimondottan jó választás. Adjunk neki egy jó tápot (minimum egy akkus táp vagy egy iFi iPower, de leginkább a P50 lineáris táp), és nagyon meghálálja. Jobb táppal párosítva határozottan, jól hallhatóan skálázódik fel hangja. Friss, dinamikus, tágas, kellően részletes és egyúttal puha, testes, természetes hangzásával képes levenni az embert a lábáról, és mi másra van szükség egy kanapéra leheveredve, mint hogy bele tudjunk feledkezni a zenébe.
A Topping E30 DAC-ot és P50 lineáris tápegységet a Muzix Group Kft. a Topping márkaképviselet bocsátotta rendelkezésre a teszthez.
5% kuponkód https://muzix.hu – Futureware-5%