Fiio Q3 dac és fejhallgató erősítő tesztje- mini THX úton-útfélen

4.5
Kerek egész

Felütés – FIIO üdv a fedélzeten

Először is szeretném megköszönni, hogy a Fiio Magyarország is támogat minket Fiio termékek tesztre bocsátásával. Az első termék a sorban a Fiio Q3. A Fiio Q sorozata telefonos használatra tervezett akkus dac-okat takar. A Q3-al a Fiio a Q1 mk2 és a Q5s közötti számozás, méretbeli és hangzás terén érzékelhető űrt próbálja kitölteni.

Külsőségek, belsőségek – kerek egész

A Q3-ban az AKM4462 dac-hoz a mobil eszközökbe szánt THX AAA Frontier sorozatba tartozó AAA-28 fejhallgató erősítő áramkörét párosították. Az AAA az Achromatic Audio Amplifier, azaz a színezetlen erősítő rövidítése https://www.thx.com/aaa/. Két erősítő dolgozik benne – a torzítás minimalizálása érdekében a fő erősítő adja a leadható teljesítmény túlnyomó részét, míg a másik erősítő egy folyamatos, kis erősségű hibakorrekciós jelet, visszacsatolást biztosít. Az asztali fejhallgató erősítők között a tavalyi év volt hangos az AAA-788 majd AAA-789 chipek köré épített, kiváló mért értékekkel bíró, Drop.com által piacra dobott erősítőkkel, majd ugyanezen áramkörökre épített SMSL és egyéb gyártók fejhallgató erősítőivel.

A csomagolásban a Q3 mellett USB-C-USB-C kábelt, Apple Lightning-USB-C kábelt, USB-A-USB-C kábelt, szilikon lapot és szilikon pántokat és hordozó szütyőt találtam, azaz mindent ami Android vagy Iphone készülékkel és PC mellett a napi használathoz kellhet.

A lekerekített szálcsiszolt fekete alumínium házat kapott Q3 meglepően kicsi, vékony és nagyon könnyű. A Fiio nem spórolt a kimenetekkel. A 3,5mm-es normál jack kimenet mellett, 2,5 és 4,4mm-es szimmetrikus kimeneteket is kapott az eszköz. Ezek nem csak azért kerültek rá, mint sok már eszköz esetében, hogy ne kelljen adapter az egyre terjedőben levő szimmetrikus csatlakozós kábelekhez és fül/fejhallgatókhoz, mert az erősítés is szimmetrikus felépítésű. Az előlapon találjuk még a hangerő- szabályzót. Analóg hangerő szabályzó, mely finoman, kellő ellenállással tekerhető, pontosan szabályozható a hangerő vele. Ami kissé furcsa volt elsőre, hogy a 0 állás 9 óránál van, így eleinte sokszor kaptam fel a fejem, hogy már 50 százalékon van a hangerő, persze nem. A 3,5mm-es csatlakozó mellett semmi nem utal rá, de ez egy kombinált bemenet is – ha forrás eszközt csatlakoztatunk ezen keresztül, akkor a Q3 fejhallgató erősítőként funkcionál 2 szimmetrikus kimenettel.

A hátlapon kapott helyet az USB-c bemenet. Dicséretes, hogy a töltést le lehet kapcsolni – ne merítse a telefont, és ha úgy gondoljuk, ne szedjen fel zajt a forrástól. A hátoldalon állítható a gain 2 fokozatban – mini zöld led jelzi a magasabb gain bekapcsolását, és itt lehet külön kapcsolóval a basszus kiemelést is aktiválni. Érdekes megoldás a gain kapcsoló kombinált funkcionalitása, ugyanis a kétféle (sharp és slow roll-off) filter beállítás között is ezzel a gombbal, duplán megnyomva lehet váltani, és a kiválasztott filterről semmilyen vizuális visszajelzést nem kapunk. Ezek igazából gondot nem okoznak, megszokhatók, csak kissé furcsák ergonómiai szempontból. Ezzel szemben szemléletes a mintavételi frekvenciát és DSD formátumot jelző led a hangerő szabályzó mellett, mely alacsony akku töltöttség esetén villogó piros módba vált – végre nem az eszköz hátoldalán usb csatlakozó alatti tű méretű led-et kell nézegetni, mint a Chord Mojo esetében. Amit még érdemes kiemelni, hogy az elektronika réz-nikkel árnyékolást kapott, így lényegében teljesen védett az elsődlegesen a kapcsolódó telefonból kiszökő rádiófrekvenciás zajjal szemben.

Az eszköz maximum 32bit/768kHz felbontású PCM és DSD512 formátumok lejátszására képes. PC-n Thesycon USB drivert kell telepíteni használatához, MQA dekódolás nem támogatott. Az akkura 10 órányi lejátszási időt ígér a cég USB DAC-ként, melyet közelítőleg hoz is a Q3, fejhallgató erősítő módban ennek kb. dupláját tudja. A normál 3,5mm kimeneten 32Ohm-os fejhallgató esetén 150mW míg 300Ohm impedancia esetén 19mW teljesítmény leadására képes. A szimmetrikus kimeneteken ennek közel dupláját tudja leadni a szimmetrikus felépítésű erősítésnek köszönhetően. A kimenő impedancia 1,2 Ohm, ami a legérzékenyebb fülhallgatók kivételével minden fül/fejhallgató esetében ideális.

Hangzás – feszes mélyek természetes hangfüggöny alatt

A Q3-at a következő láncok részeként hallgattam: Notebook Foobar vagy Roon lejátszóval + iFi Audio iPurifier, 3 illetve Pocofone F1 telefon USB Audio Player lejátszóval.

A következő megállapítások a szimmetrikus kimenetre vonatkoznak. A Q3 hangja nagyon kiegyensúlyozott, egyik frekvencia tartományt sem emeli ki. Ami viszont az első pillanattól feltűnt – a nagyon feszes, részletes, igen mélyre lemenő, de meg nem emelt basszusok, masszív szubbasszus megszólalás. Ez ugyanúgy igaz volt elektronikus zenék, pl. Benga – Diary Of An Afro Warrior és Evitceles új Black Leaf című albumának hallgatása közben, mint a Musica Nuda Live a Fip koncertlemezén a nagybőgő hangja esetében. Természetesség, kellő erő és gyorsaság kifejezések jutnak eszembe. Ha hozzáteszem, hogy mindezeket a HD6XX hallgatása közben írom le, akkor az jelzi az értékét. A basszus kiemelés funkció használata esetén a kb. 6 decibeles emelés a teljes basszus tartományra kiterjed, nem torzít, korrekt, de nekem kicsit tompábbnak tűnt tőle a megszólalás.

Az AKM chip és a THX erősítés eredője egy egyszerre bársonyos és nagyon tiszta, pontos, de mégsem mesterségesen éles hangzáskép. A Chesky Records ének felvételeket gyűjtő válogatásait, és Jordan Rakei vokálokban gazdag, kiváló Late Night Tales albumát hallgatva mind a férfi mind a női énekhangok természetesen szólaltak meg a Q3-on – élőek és bársonyosak voltak, a szövegek tökéletesen érthetőek voltak. Az énekesek helye a térben karakteresen volt megrajzolva, hangjuk légies volt. A nagyon pontos pozicionálás élménye mellett egy-egy esetben úgy éreztem, hogy az énekesek hangja, és esetenként a nem torzított elektromos és akusztikus gitárok számomra kissé hirtelen, éles kontúrokkal szólaltak meg (de ez szubjektív, másnak kifejezetten tetszhet), ugyanakkor lenyűgözött a nagyon karakteres, élethű hangszerhangjuk. A gitárok mellett más hangszerek hangja is nagyon természetes volt a Q3 előadásában, egyszerre kellően testes és könnyed tudott lenni, legyen szó zongoráról, hegedűről vagy más vonós és fúvós hangszerekről. A magas tartomány légies volt, és szerencsére mentes minden felkeményedéstől, fémességtől és harsányságtól. A Q3 térleképezése az eszköz egyik erőssége. A horizontális szétválasztás kiváló, és a mélysége is átlagon felüli. A hangszereket nagyon pontosan képes térben elhelyezni, ami komplex zenei darabok esetében sem hullik darabjaira, nem mosódnak el a határok. Több esetben fordultam hátra, hogy mi az a zaj a háttérben, és rá kellett jönnöm, hogy a zenében van az effekt 🙂 Ez többek között annak köszönhető, hogy a THX erősítő hozza az ígéreteket, és tökéletesen fekete, zaj mentes hátteret teremt, ami mellett minden kis részlet és dinamikaváltás jól hallható.

A szűrők váltását kipróbáltam, nem tapasztaltam óriási eltérést a kettő hangzása között, a slow rolloff választása esetén a hang kicsit testesebb volt. A high gain bekapcsolásakor a HD6XX normál hangerőn meghajtásához kb. 50 százalékra kellett feltekernem a hangerőt. A normál 3,5mm-es kimenet hangja sok tekintetben visszafogottabb volt a szimmetrikus kimenetekhez képest. A szubbasszus kevésbé volt ütős, a térbeli pozicionálás pontosságából is kissé visszavett, és az egész megszólalás puhább lett. A Q3 bebizonyította, hogy helye van a komoly árnyékolásnak a mobil audio eszközökön – a hang mobiltelefonnal is dinamikus és tiszta volt. Ez az árnyékolás mellett a korszerű XMOS USB chipsetnek is köszönhető. A notebook és a Q3 közé kötött USB szűrő, reclocker még egy lapáttal képes volt rátenni a dinamikára és a térbeli pozicionálás pontosságára, hangszerek szétválasztására. A Q3 önálló fejhallgató erősítő módját nem próbáltam, de a beépített szimmetrikus THX erősítő hozza a fekete hátteret és a színezetlen hangot, így várhatóan a forrás fogja meghatározni a hangzás karakterét,

A Q3 kiegyensúlyozott hangolásának köszönhetően szinte bármely, teljesítménybeli komfortzónáján belüli fül és fejhallgatóval jó párost alkot. A HD650-nél nagyobb teljesítményt igénylő fejhallgatókhoz már kevés az erőtartalék. Az is mutatja ezt, hogy közepes hangerőn teljesen élvezhető a hangzás, de ez a hangerőszint felett hamar elkezd felkeményedni a hangja. A HD650 mellett hallgattam a 150 Ohm-os impedanciájú, nagyon kiegyensúlyozott hangú Simphonio Dragon 3-al – kiváló páros volt, és megmutatta a nagyon részletes hangú, de EQ nélkül kissé harsány magasakat és eltolt középtartományt felvonultató oBravo Cupid hangolási gyengeségeit. A fejhallgatók mellett zenei stílusokban sem válogatós a Q3, lényegében bármely stílus jól szól rajta.

Összevetés – fej fej fej mellett

A Fiio Q3 és a Topping NX4 DSD funkcionalitásában nagyon hasonló – akkus usb dac, mely önálló fejhallgató erősítőként is használható. Mindkettő hangja kiegyensúlyozott, de a hang karaktere eltérő. A Topping hangja nyugodtabb, míg a Q3 megszólalása frissebb, légiesebb, de nem kell óriási eltérésekre számítani, részletező képességük hasonló. A két eszköz technikai szintje hasonló – különböző dolgokban erősek: A Q3 szimmetrikus erősítést és 2,5 illetve 4.4 szimmetrikus kimeneteket is kínál, míg a Topping NX4 DSD csak 3,5mm-es kimenettel rendelkezik, viszont teljesítménye jóval magasabb – csatornánként 114mW 300 Ohm-os fejhallgató esetén – így magas impedanciájú fejhallgatókhoz jobb választás. A harmadik versenyző a Lotoo Paw S1 nem tartalmaz akkut, és nincs fejhallgató erősítő üzemmódja, cserébe támogatja a 4X MQA dekódolást, és tartalmaz hangszín szabályozás lehetőséget. Hang karaktere közelebb van a Q3-hoz, mint az NX4-hez – enyhén melegbe hajló, nagyon természetes és friss a megszólalása. A három eszköz mindegyike jó választás a maga nemében telefonos zenehallgatáshoz.

Értékelés – finom koktél

A Fiio a Q3 személyében egy nagyon kiegyensúlyozott USB dac-al rukkolt elő. Kezdjük azzal, hogy a csomag mindent kelléket tartalmaz ahhoz, hogy PC-vel, Android vagy iPhone telefonnal párosítsuk, és használható dac+fejhallgató erősítőként vagy önálló fejhallgató erősítő üzemmódban. Erőtartalékai korlátossága miatt inkább a könnyebben hajtható fejhallgatókkal alkot jó párost, és nem támogatja az MQA dekódolást, viszont a szimmetrikus THX erősítő modul a kiváló árnyékolással kombinálva a szimmetrikus kimeneteken a telefonos használat esetén is biztosítja a teljesen fekete hátteret, megteremtve többek között a légies, kiváló térbeli pozicionálás és dinamikus megszólalás feltételeit. Egyszerre kimondottan feszes mélyeket, nagyon természetes középtartományt és friss zenei megszólalást, ezzel örömteli zenehallgatást képes nyújtani a használójának.

A FIIO Q3-at a KriptonIT Kft. – a FiiO termékek magyarországi disztribútora bocsátotta rendelkezésre a teszthez.

A Fiio a Q3 személyében egy nagyon kiegyensúlyozott USB dac-al rukkolt elő. Kezdjük azzal, hogy a csomag mindent kelléket tartalmaz ahhoz, hogy PC-vel, Android vagy iPhone telefonnal párosítsuk, és használható dac+fejhallgató erősítőként vagy önálló fejhallgató erősítő üzemmódban. Erőtartalékai korlátossága miatt inkább a könnyebben hajtható fejhallgatókkal alkot jó párost, és nem támogatja az MQA dekódolást, viszont a szimmetrikus THX erősítő modul a kiváló árnyékolással kombinálva a szimmetrikus kimeneteken a telefonos használat esetén is biztosítja a teljesen fekete hátteret, megteremtve többek között a légies, kiváló térbeli pozicionálás és dinamikus megszólalás feltételeit. Egyszerre kimondottan feszes mélyeket, nagyon természetes középtartományt és friss zenei megszólalást, ezzel örömteli zenehallgatást képes nyújtani a használójának.
Pro
Feszes egyenletes mélyek, kiváló szubbasszus
Természetes ének és hangszerhangok, friss hangzás kiváló tér leképezéssel
Szimmetrikus THX erősítő, 2,5 és 4,4mm szimmetrikus kimenetek
Mellékelt kiegészítők, többek között Lightning kábel
Kontra
Nincs MQA támogatás
Korlátos teljesítmény
4.5
Kerek egész