Musician Pegasus teszt – R2R DAC-ok új nemzedéke

Az R2R sem csodaszer, ez sem a „végső és egyetlen” megoldás, de borzasztóan szerethető hangja van, mellőzve a szokványos DAC-al szerelt készülékek hátrányait, ami hátrány egyre csökken, ha mászunk felfelé a ranglétrán minőségben és persze árban is. Ennyiért viszont a Musician Pegasus kivételesen jó vétel, ilyen hangot nem nagyon kapni még közel duplájáért sem (kivéve persze a többi kínai feltörekvő valamelyik másik típusát). Nálam a Pegasus beszárnyalt az AV állványom fix helyére és (jó)darabig ott is marad.
4.6
Értékelés

Manapság már igen nehéz figyelmen kívül hagyni Kínát, ahol pekingi kacsa és a száznapos tojás mellett már egészen kifinomult hifi is készül baráti áron, amit az árérzékeny régiónk (és persze több más régió is) kitörő örömmel fogad.
A teljesség igénye nélkül nézzük csak a nemrég megjelent Matrix, Topping, SMSL, Gustard, Denafrips márkákat, ahol a jó ár mellett, a hangminőség is bőven hozza a klasszikus, hifista körökben jól csengő nevű versenytársak minőségét.
A fentebb felsorolt márkák mindegyike valamilyen módon köthető a Shenzhenaudio forgalmazó/gyártó céghez, ami cég széles és színes palettával várja az audiofil hang iránti elkötelezetteket.

Gyártói háttér

A Musician egy frissen született, de meglehetős tapasztalattal bíró vállalkozás, ugyanis kimondva-kimondatlanul a Denafrips szárnyai alól kifejlődött, ambiciózus és tapasztalt mérnökökkel teli csoport.

A Musiciannak a Pegasus névre keresztelt R2R felépítésű DAC a belépője a mára már erősen telítődni látszó piacra, ahová igen nehéz betörni, hacsak nem nyújt olyan árat és/vagy minőséget, amivel versenyképes lehet a többiek mellett.
A Pegasus árazása már  azért bőven a belépő szint és valamivel a középkategória felett van 1000 dollár körül, plusz Vám ás ÁFA, ami még sokaknak elfogadható és megcélozható árszint, egyszóval (látva és hallgatva az eddigieket) meglehetős kíváncsisággal lett fülügyre véve a Musician Pegasus R2R DAC.

Az elmélet

Sokak szerint csak és kizárólag az R2R felépítésű DAC hozza el az audio nirvánát, a „normál” Delta-Sigma DAC az az ördög, de legalábbis a süket ördög műve és mint olyan, kiátkozandó az audiofil körökből.
De mi is az a mágikus R2R? Miben különbözik a többi DAC-tól?
Röviden, az R2R DAC egy, ellenállásokból felépített DA-átalakító (ahol az ellenállások száma adja meg a felbontást, 1-darab ellenállás=1-bit), ami elvileg akár végtelen számú ellenállásból felépíthető, gyakorlatilag az ellenállások pontossága behatárolja a felbontás nagyságát.

Hangfal és keresztváltó tervezőknek ismerős lehet ez a kapcsolás, ők egyből rávágják, hiszen ez egy sima L-Pad csak sorosan kötve egymás után, azaz egy szimpla feszültség osztó, ahol ha feszültséget adunk a hálózatnak a rákötött ellenállások számától függően, arányosan változó feszültséget tudunk mérni az ellenállások különböző pontjain.
Alant egy 4-bites R2R DAC kimeneti szintjei láthatók 5V bemeneti feszültséget alkalmazva:

Pofonegyszerű nem igaz?

Szolgáltatások

A Musician Pegasus 24-bites R2R átalakítót használ a PCM és 6-bitet a DSD átalakításhoz, meglehetősen impressziv specifikációval, miszerint a PCM jel 24-bit/1536Khz, a DSD felbontás 1024 lehet, ami felbontás vélhetőleg nem mostanában fog elavulni (ha valaki találkozott már ezekkel a natív felbontásokkal, az tegye fel a kezét).
Ezek a felbontások az I2S és az USB csatlakozáson keresztül érhetőek el, a többin a szokásos S/PDIF szabvány szerinti felbontás (24-bit/192Khz) lehetséges, AES/EBU, optikai és koax bemenet egyaránt elérhető, így más készülékekhez is gond nélkül csatlakozhatunk vele.
A kimenet is minden igényt kielégít, van valóban szimmetrikus XLR kimenet és normál aszimmetrikus RCA is elérhető – javallott az XLR használata. A kézikönyv felhívja a figyelmet, hogy egyszerre ne használjuk a két kimenetet, mert mindkét kimeneten egyszerre jelenik meg a jel.

Kinézet

Igen elegánsra sikeredett a Musician üdvöskéje az oldalról lecsapott élekkel, finoman világító piros színű LED lámpákkal, ami néha túlságosan is finoman világít, szögből nézve szinte lehetetlen kivenni mit is jelez, pedig jelezni való van bőven az előlapon.
Sorban balról a bemenet választás visszajelzés koax-optikai-AES/EBU-I2S-USB, a bekapcsoló gomb, a NOS Non Oversampling (van túlmintavételezés/nincs túlmintavételezés) gomb és felbontás visszajelzés LED sor található.
A doboz elől 1.5cm vastag, körben „csak” 1cm alumínium lemez, ez kiegészítve a belső toroid trafóval, masszív 4kg súlyt eredményez ennél a relatíve kicsi doboznál.
Fekete és ezüst színben érhető el, az ezüst változatnál valamivel jobban látszanak a ledek, bár ott sem árt ha van egy nagyító kéznél.

Belsőségek

A Musician itt abszolút nem sajnált egy fillért sem, és a létező legjobb 0,005%-os precíziós ellenállásokat helyezte el, ugyanazokat, mint amelyeket a Denafrips Terminator (~ 4500 USD) és a Venus DAC (~ 3000 USD) zászlóshajókban, valamint az über-high  Rockna Wavedream-ben található (6600 dollár).
Az R2R létra hálózatot egy ARM CPU és egy Altera Cyclone IV FPGA vezérli, amelyet saját, több mint egy évig tökéletesített kóddal láttak el.
Az analóg oldalon a Pegasus a legjobb, alacsony veszteségű tantál kondenzátorokat (a narancssárgát) használja, amelyek jellemzően nagyon drága kivitelben találhatók. Például a Rockna Audio használta őket a Wavedream (6600 dollár) és a Wavedream Signature (16 000 dollár) DAC-ban, ami egészen jól hangzik. Nagyon sok audio minőségű kondenzátort is belepakoltak, néhány Red Wima kíséretében.
A kimeneti fokozat nagyon erős, kissé szokatlan ilyen nagy számú, 8 kimeneti tranzisztort látni, de ez elengedhetetlen, ha gyors energikus zenét szeretnél.

Használat közben

A Pegasust sem nehezebb beüzemelni mint a többi DAC-ot, letöltjük az USB drivert a Musician oldaláról, telepítjük és használatra kész.
A Roon, a Jriver és a Foobar is felismeri és kezeli hiba nélkül.
Összedugjuk a szimpatikus bemenettel a Pegasust, kibogarásszuk és/vagy memorizáljuk a bemenet kijelző, halványan pislákoló LED helyzetét, esetleg addig nyomkodjuk, ameddig meg nem szólal.
A mellépakolt Singxer Audio Bridge I2S kimenetével is együttműködik, egy hiba azért van, a DSD fájlokon felcseréli a jobb-baloldal helyzetét, ami így is derekas teljesítmény egy olyan csatlakozástól, ami egyelőre még hírből sem ismeri a szabványt. A kézikönyv is felhívja erre a figyelmet, sajnos nem minden készülékkel garantálható az együttműködés, igaz a Pegasus kínál egy olyan lehetőséget, ahol különböző (NOS és bemenetválasztó) gombok nyomkodásával, automatikusan felismeri és alkalmazkodik a különböző, nem szabványos I2S bekötésekhez. Én inkább nem piszkáltam, mondván jóvanazúgy ha fordítva szól a DSD, de a lehetőség adott.
Még egy érdekesség, ha nincs kiválasztva az USB bemenet az előlapi választó gombbal, akkor a Roon-ban nem választható ki az USB kapcsolat, ez nem hiba szimplán így van megoldva.

Hang

Többféle variációban lett kipróbálva a Musician Pegasus:

  • Szimplán, mint USB DAC rákötve a PC-re (Matrix Element H és Paul Pang V6 USB kártyával).
  • A Singxer Audio Bridge SU2, I2S kimenetére kötve.
  • A Cambridge Audio 851N AES/EBU kimenete rákötve a Pegasus AES/EBU bemenetére, azaz itt a Cambridge csak, mint futómű szerepelt Ethernet csatlakozással.

Erősítőként a Cambridge Audio 851A és a menet közben tiszteletét tevő Hegel H95 szolgáltatta az erőt, fejhallgató az AudioQuest NightOwl Carbon volt.
NOS (Non Oversampling) és NOS nélküli módban is megjárattuk.

Tér, finomság, nyugodtság laza előadás ez az, ami elsőre feltűnik a hangban, hatalmas színpad és hangulat, ahol nyoma sincs semmilyen kínos precízségnek, de bőven elegendően pontos. Nyílt világos és tiszta, de mégis kellő súllyal van alátámasztva, mellőzve a vékonyan/üresen szólást, test is van a ruha alatt, nem csak válltömés.
Kivételesen nagy teret épít fel a hangszórók között széltében és mélységben, eddig ezt eddig egyik más készülék sem tudta hozni, csak megközelíteni.
A szokványos Delta-Sigma DAC-okhoz képest sokkal barátságosabb, nyugodtabb, teltebb, simább a hang. Különösen feltűnő ez, ha az olcsóbb modellekhez hasonlítjuk, a Pegasushoz képest az AKM kifejezetten ványadtan szól, a Sabre pedig erősen túlfűszerezi a magasakat. Viszont, ahogy feljebb lépünk minőségben (és árban) annál jobban közelítik az említett DAC-okkal szerelt modellek az R2R hangját, egyre kisebb lesz a különbség.

Van az R2R hangjában valami megnyerő közvetlenség és természetesség, ami elsőre megfogja az embert, kevésbé művi, mint általában a Delta-Sigma megoldások.
A mély, de főleg a középtartomány testessége, jelenlét érzete a megkapó, ami átmegy egy kivételesen tiszta és részletgazdag magas tartományba úgy, hogy nincs felesleges csillogás és plusz fény, ami természetellenessé tenné.
Ez a részletgazdaság nem olyan mint a hagyományos DAC kínosan steril, minden apró nüanszot megmutató és az arcodba toló megoldása, itt oda kell figyelni ha ezeket a részleteket keresed, de ha akarod itt is oda tudsz rájuk figyelni, mert ott vannak de a háttérben.
A mélytartomány talán az eddig hallott legjobb, azon készülékek közül, amik nálam előfordultak, pedig volt nálam jó pár… súlya kiterjedése van, komor és méltóságteljes ha kell, könnyed és ficánkol, ha szól a basszusgitár.

Hibái is vannak természetesen, NOS módban (noha az tetszett a legjobban) egy picit lehajlik a magas tartomány érzetre és méréssel is (20Khz-n nagyjából 3-4dB a hiány, először azt hittem valami gond van a magassugárzóval, ugyanis a Satori berillium 40Khz környékén esik annyit) de kikapcsolva a NOS módot, helyrebillent a frekvenciaátvitel, viszont a NOS mód jóval tovább megy a magas tartományban, míg a normál mód 20Khz felett meredeken vág (valamit, valamiért).
NOS módban jobban hihető hús-vér emberek énekelnek a színpadon, kikapcsolva egy kis külön fényt, kontúrt kapnak a hangszerek és az emberek, de ez picit művi dolognak tűnik, még ha látványosabb és figyelemfelhívóbb is.

Rátérve az összeköttetési variációkra meglepő (vagy nem is annyira meglepő) módon az egyértelmű nyertes a Singxer SU2, I2S kimenetéről összekötve a legjobb a hang, a második a PC-ről a Musician USB bemenete és a harmadik (ki hitte volna??) a Cambridge 851N mint futómű használva, pedig ahhoz fűztem az egyik legnagyobb reményemet.
Viszont érdekes módon a Cambridge teljesen partiban van a Musiciannal, ha a Singxer SU2 AES/EBU kimenetéről van meghajtva a Cambridge 851N, csak a hangzás megközelítése más, a Cambridge precízebb, világosabb, de minimum ugyanolyan hallgatható (mondjuk ennyiért ez el is várható) feltételezhetően ennek köze van a Cambridge-ben használt régimódi Twin Analog Devices AD1955 24 bites DAC-nak is.

Konklúzió

Az R2R sem csodaszer, ez sem a „végső és egyetlen” megoldás, de borzasztóan szerethető hangja van, mellőzve a szokványos DAC-al szerelt készülékek hátrányait, ami hátrány egyre csökken, ha mászunk felfelé a ranglétrán minőségben és persze árban is.
Ennyiért viszont a Musician Pegasus kivételesen jó vétel, ilyen hangot nem nagyon kapni még közel duplájáért sem (kivéve persze a többi kínai feltörekvő valamelyik másik típusát).
Nálam a Pegasus beszárnyalt az AV állványom fix helyére és (jó)darabig ott is marad.

Specifikáció

Mérések: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/measurements-of-musician-pegasus-r2r-dac.18786/#post-615029

Saját R2R + DSD felépítés

Saját USB audio megoldás az STM32F446 fejlett AMR alapú MCU licencelt Thesycon USB illesztőprogrammal Windows platformhoz illesztőprogram nélküli Mac és Linux rendszeren DSD DSD64-DoP  Minden bemenet DSD1024 USB és I2S bemenet
PCM 24bit / 44,1, 48, 88,2, 96, 176,4, 192KHz Minden bemeneten
1536 kHz USB és I2S bemeneten

Mintavételi mód: nem túlmintavételezés nélküli NOS / túlmintavételezésű OS
Digitális bemenet koaxiális * 1 RCA optikán keresztül * 1 USB * 1 AES / EBU * 1 I2S HDMI LVDS-en keresztül *
1 Analóg kimenet RCA: 2.2Vrms XLR: 3.55Vrms

Műszaki paraméterek
Frekvenciaválasz: 10Hz ~ 60KHz
THD + N: 0,002%
S / N arány: 123dB (A-súlyozott)
Dinamikus tartomány:> 120dB
AC tápellátás: 110-240VAC, 50 / 60Hz
Fogyasztás: ≤20W
Méret: 280 x 250x 50 mm Csomag mérete: 375 x 330 x 115 mm
Súly: 3,9 kg Szín: ezüst / fekete